Gå til sidens hovedinnhold

- Har hatt norsk separasjonsangst

Stellan Skarsgård bytter ut Hollywood med Alnabru.

(SIDE2:) Først tok Stellan Skarsgård seg til isødet med Gard B. Eidsvold og Bjørn Sundquists i Hans Petter Molands «Kjærlighetens kjøtere». Så jobbet han med Bjørn Floberg i «Insomnia».

Når de nå alle fire gjør opp «Regnskap» for sistnevnte regissør, er det som ringen er sluttet.

Fra Hollywood til Alnabru
I et nedslitt lokale på Alnabru møter de et norsk stjernelag bestående ellers av Kjersti Holmen, Aksel Hennie, Jannike Kruse Jåtog og Jorunn Kjellsby. Her presenterte de mandag spillefilmen «Regnskap» - en lakonisk gangsterkomedie om hevn og fanteri.

LES OGSÅ: Stellan vil jobbe i Norge

- Det er jo «skönt» å treffe bjørnene igjen, og Jorunn har jeg også spilt med i Wam og Vennerøds «Fem døgn i august». Det husker jeg godt, selv om det kanskje var andre sider enn innspillingen jeg husker, humrer Skarsgård.

Etter å ha gjort ferdig «Engler og demoner» for Ron Howard, har Skarsgård forlatt den store amerikanske studiofilmen til fordel for Alnabru der han skal gestalte gangsteren Ulrik som kommer ut av fengselet. Ulrik har sonet 12 år for å ha drept sin kones, spilt av Kjersti Holmen, elsker. Og oppdager at livet i gangsterland har endret seg ganske mye - spesielt etter at danges moderne gangster, Aksel Hennie, har kommet på banen.

Mer lek og frihet
- Jeg synes manuset var utrolig festlig og jeg hadde tid nå. Hans Petter og jeg har jo bare ventet på at vi skulle finne noe sammen, sier Skarsgård. Som sier det er en myte at han bare gjør store filmer. For hver store hollywoodfilm, gjør han mange små indiefilmer, over hele verden.

- Det er mer frihet og mer lekenhet i de prosjektene. Samtidig så er det bare sånn at det er de store filmene med millionbudsjetter i markedsføring folk får høre om. I vår tid når filmer går kortere og kortere på kino, er det mange som ikke får noe valg i hvilken film de vil se, mener han.

Hans Petter Moland er stolt av sin sterke rollebesetning og sier spøkefullt at det i alle fall ikke er hans skyld om filmen ikke blir morsom.

Men Skarsgård sier at for ham er Moland en av verdens fremste regissører, fordi han bruker lang tid på å repetere.

- Det gjør at du vet hva du skal når du står foran kamera, sier han.

Dansk wonderforfatter
Manuset er skrevet av den danske wonderboy, Kim Fupz Aakeson, som også skrev «Den eneste ene». Produsent er Paradox, og produsent Stein Kvae sier produksjonen kom opp og stå på rekordtid. Derfor er filmen litt av et logistisk puslespill for Moland med svært opptatte skuespillere, men han ser likevel strålende opplagt ut for oppgaven.

- Da vi begynte prøvene, fant vi tilbake til den gamle tonen, sier Moland.

I filmen får gangsteren Ulrik jobb som bilmekaniker hos Bjørn Sundquist etter fengselsoppholdet. Skarsgård sier han ville tatt rollen om han skulle være skomaker, men innrømmer at det er noe mer patetisk med en gangster som er litt «ute av tiden».

- Du får vel se meg stå med rumpa til værs mens jeg skrur på en motor. Men min versjon av bilmekaniker er å kjøre inn i verkstedet og gå derfra. Jeg er ikke spesielt god på å skru. En gang fant jeg ut at jeg skulle skru hagemøbler. Jeg skrudde i to måneder. Det ble noe uhørt fantastisk resultat. Men så hadde jeg brukt eik, så det slo seg etter kort tid.

«Regnskap» har antatt premiere januar neste år.

Kommentarer til denne saken