Gå til sidens hovedinnhold

Sterk vekst i Jotun

Økte overskuddet med 37 prosent i årets fire første måneder.

Jotuns driftsinntekter i første tertial utgjorde totalt 2.872 millioner kroner.

NA24 - din næringslivsavis

Dette er 420 millioner kroner mer enn i samme periode i fjoråret.

Driftsresultatet økte fra 223 millioner kroner til 294 millioner kroner. Konsernets resultat før skatt utgjorde 301 millioner kroner, en økning på 37 prosent i forhold til 2006-resultatet på 220 millioner kroner.

- Vi er fornøyde med veksten vi har hatt i 2007, og vi forventer at lønnsomheten vil være høyere i 2007 enn i 2006, sier konsernsjef Morten Fon i Jotun i en pressemelding.

Fire divisjoner
Konsernet er inndelt i fire forretningsområder, og for Jotun Dekorativ økte totalomsetningen i forhold til samme periode året før, noe som spesielt skyldes sterk vekst i Sverige. Når det gjelder det norske markedet melder selskapet at noen av interiørproduktene møter sterk konkurranse fra handelens egne merker, men salget er fortsatt på et stabilt høyt nivå.

- I alle selskapene i Jotun Coatings ble det notert omsetningsvekst i løpet av de fire første månedene i 2007. Salg til det europeiske markedet har økt, med Tyrkia som den største bidragsyteren. Høy aktivitet i olje- og gassindustrien har ført til nye prosjekter, og segmentet for industrimalinger alene har økt med mer enn 50 prosent. Høye metallpriser presser fortsatt marginene ned i Jotun Coatings, men resultat før skatt har hatt en positiv utvikling, skriver konsernet.

Byggeboom i Asia og Midtøsten
Jotun Paints har fortsatt den positive trenden fra fjoråret innenfor alle segmenter, med omsetningsvekst og god avkastning.

- Byggeaktiviteten er høy, spesielt i Midtøsten. Jotun har en sterk posisjon i prosjektmarkedet, noe som har resultert i nye kontrakter. I Sørøst-Asia har Jotun Paints hatt en sterk omsetningsvekst både i Malaysia, Vietnam og Indonesia, melder konsernet.

For selskapets fjerde divisjon, Jotun Powder Coatings betraktes markedssituasjonen som generelt god.

- Jotun Powder Coatings har oppnådd høy omsetning i markeder som India, Malaysia, Indonesia og Vietnam. På grunn av de høye råvareprisene er marginene spesielt stramme i noen markeder, men totalt sett har divisjonens resultat økt, melder konsernet.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai