Gå til sidens hovedinnhold

Sterke konsumenttall i USA

De amerikanske forbrukernes tillit var sterkere enn ventet i september.

Konsumenttilliten for september fra amerikanske Conference Board ble publisert tirsdag ettermiddag og endte på 104,50. Det var ventet at konsumenttilliten ville ende på 101.

Indeksen løftet seg fra en nimåndersbunn på 100.2 i august. Det var lavere drivstoffpriser som bidro til optimismen. Amerikanerne måtte betale mindre når de sto ved pumpene for å fylle bensin og disel og det gjør at tiltroen til økonomien øker.

Consumer confidence/Consumer sentiment - USA
Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene