Gå til sidens hovedinnhold

Sterkt fra Pepsi

Pepsi-konsernet øker marginene under finanskrisen.

Det kan se ut til at drikkevaregiganten PepsiCo har brukt finanskrisen til å slanke kostnadene, for tross en liten nedgang i omsetningen har bunnlinjen økt i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2008.

Resultatet for tredje kvartal kom inn over markedets forventninger. Driftsinntektene havnet på 11,1 milliarder dollar, mot 11,2 milliarder i samme periode i fjor.

Nettoresultatet lød på 1,72 milliarder dollar for tredje kvartal, opp fra 1,58 milliarder i samme periode i fjor. Resultat per aksje ble således 1,09 dollar, mens markedet ifølge estimater innhentet av Thomson Reuters, hadde ventet 1,03 dollar per aksje.

Konsernet er også fornøyd med utviklingen hittil i år og bekrefter sin tidligere prognose for resultatveksten i hele 2009. Den lyder på medium til høy ensifret prosentvis resultatvekst. Her ligger analytikere på sin side inne med en resultatvekst på en knapp prosent.

I 2010 tar PepsiCo sikte på en resultatvekst på 11 til 13 prosent, og dersom den blir større er de klare til å bruke overskuddslikviditeten til ytterligere investeringer.

Reklame

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer

Kommentarer til denne saken