Gå til sidens hovedinnhold

Én mann skapte dem alle

De var alle godt likt, men én mann gjorde dem til respekterte stjerner. Møt ham her.

(Cannes/SIDE2:) Det går fint an å være stor stjerne og tjene gode penger, uten virkelig å bli anerkjent som en stor skuespiller.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Både George Clooney, Benicio del Toro og Julia Roberts var store navn før Steven Soderbergh grep fatt i dem, men de hentet ikke hjem priser og godord for sitt skuespill.

Søtnos og kjekkas
Clooney var den hotte doktoren fra «Akutten» som ble ledd av da han sluttet for å satse på film, Julia Roberts var først og fremst kjent som «America’s Sweetheart», en slags Meg Ryan-type alle gjerne ville se i filmer som generelt ble sånn midt på treet-mottatt av kritikerne.

Da Steven Soderbergh bestemte seg for å hyre sistnevnte til rollen som Erin Brockovich var det mange som hevet på øyenbrynet i Hollywood. Men Roberts tok rollen som den utfordrende kledde, gatesmarte alenemoren som ved sin kjeft og intellekt klarte å bringe et av USAs store selskap i kne.

Skaffet anerkjennelse
I år 2008 er Julia Roberts fremdeles en «sweetheart», men hun er en skuespiller med en Oscar i bagasjen.

Soderbergh er regissøren som skaffet Roberts anerkjennelsen hun fortjente for sitt fag. Han ga George Clooney samme sjanse i «Out of Sight», selv om mange vil si at det de siste årene er Coen-brødrene som har løftet Clooney frem på denne måten.

Når det gjelder Benicio Del Toro tok Soderbergh ham ut av skurkerollen og inn i «Traffic», som den så-renhårige-politimann-han-kunne-bli. Det gjorde Del Toro til den tredje puerto ricaneren i USA som vant en Oscar.

Det er derfor ikke rart at stjernene stiller når Soderbergh ber dem om det.

LES MER: Droppet dusjen for Che

Sex og løgner
Sørstatsmannen slo gjennom med «Sex, løgn og videotape» som gjorde regissøren til den yngste som har vunnet Gullpalmen i Cannes noensinne. (Han var 26).

Soderbergh har imidlertid ikke vært spesielt interessert i kun å lage mainstream-film. Hans eksperimentelle og filosofiske filmer er mange, hvorav «Solaris» med George Clooney er en av de mer kostbare av dem.

Klager likevel
- Det finnes mange der ute som mener vi bør lage mer ukonvensjonelle filmer, men når de først får en slik film, klager de, sier Steven Soderbergh etter kritikken han mottok for at hans nye film «Che – Argentineren” mangler handling.

- Det er et plot i denne filmen, men vi ville mer lage en film som fanget mannen, sier han.

Benicio Del Toro tok på seg både produsent – og hovedrollen i filmen får å stable penger på beina for ”Che – Argentineren». På kino er hele eposet delt i to filmer.

- Hadde det vært opp til meg, ville dette vært én film på fire og en halv time, sier Soderbergh til Side2.

Les anmeldelsen: Lite engasjerende Che

Solgt seg ut?
Kunst og Soderbergh går hånd i hånd. Innimellom tar han steget helt opp i det helt tradisjonelle med ”Ocean’s Eleven” – kompisfilmene han laget med George Clooney. Men da den tredje filmen kom, begynte noen å brumme med at nå ville Soderbergh bare tjene penger.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Etter den tid har Soderbergh igjen eksperimentert - også med andre sider av filmindustrien.

Fare for kinoene?
Som visepresident for Director’s Guild of America har Soderbergh også blitt sett på som en trussel mot kino-USA. I 2006 slapp han lavbudsjettfilmen «Bubble», som også etter fire dager kom på DVD. Strategien ble sett på som en prøveklut fra Soderbergh og studiosjefer for å se på andre måter å slippe filmer på, og veldig dårlig mottatt av amerikanske kinokjeder.

- Denne filmen representerer ingen annen fare for kinokjeder enn take away-mat gjør for restauranter, mente Soderbergh om den saken.

Quiz: Hvor mye kan du om Che?

Kommentarer til denne saken