Gå til sidens hovedinnhold

Storebror slo lillebror ned i støvlene

De to største bergensavisene økte inntektene i 2007.

Bergens Tidende og Bergensavisen økte inntektene i fjor. Og kanskje ikke overraskende økte BT mest.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Omleggingen til tabloid har vært veldig positiv. Formatet er blitt bedre. Det er klart at vi har mistet en del på løsslag de siste årene. Kutt av gratisavisen hos flyselskapene og mindre kjøp av avisen fra de marginale leserne, sier konstituert administrerende direktør, Terje Rasmussen, i Bergens Tidende.

Bergens Tidende har økt inntektene hvert eneste år siden 2003, ifølge nøkkeltalene i årsrapporten. Omsetningen endte på drøye milliarden i 2007 med 1.040.035.000. Og av denne omsetningen sto naturlig nok reklameinntekter for den største delen med 580,7 millioner kroner i 2007.

- Vi tar nok som mange andre del i høy konjunkturen. Og det er stillings- og boligannonser som bidrar mest. Leserne vet også at vi er gode på dette. Du leser ikke BA for å finne boligannonser, sier BT-sjefen.

Han røper også at de har lyktes i andre bransjer.

Lykkes med mat og bil
- På matvare og auto har vi lyktes i mye større grad enn tilsvarende andre relativt sett.

Det mediehuset kanskje ikke har lyktes like bra med er TV.

- Det er dyrt å lage god TV. Antallet kanaler øker og annonsemarkedet stagnerer for skjermen, sier han og vil ikke røpe mer om framtiden for btv.

Årsresultatet for Bergens Tidende endte på 139.371.000. Opp fra 86.389.000 året før. Dette er nok tall bare BA kan drømme om.

Spent på fortsettelsen
- Vi er to helt forskjellige aviser, men BA er et viktig supplement til BT. BA konkurrerer nok i større grad med løssalget til VG og Dagbladet, sier Terje Rasmussen.

De første fem månedene har vært bedre enn fjoråret og han håper på enda hyggelige tall i år.

- Jeg er spent på høsten, men fortsetter utviklingen skal vi kunne overgå fjoråret, spår han.

Vi har brukt mange år på å bygge opp den posisjonen vi har i dag og vi har lyktes. Det skal vi fortsette med.

Bergens Tidende havnet på solsiden og var en av avisene som økte mest, ifølge tall fra MBL. BT økte opplaget med 592 i 2007. Like hyggelig var det ikke for Bergensavisen i 2007. BA ble en av opplagstaperne.

Lillebror økte også
Allikevel økte Bergensavisen fra 171.168.567 kroner i 2006 til 182.168.611 kroner i 2007.

Men overskuddet for BA ble redusert. Fra et årsresultat på 1,3 millioner i 2006 endte det i rødt for avisen i fjor med 148.529 kroner. Lønn var en av postene som dro opp mest. Selskapet hadde i fjor 111 årsverk og brukte 57.370.193 på lønninger. I 2006 var tallet 126 årsverk, men da betalte avisen mindre lønn. 53.616.165 milioner gikk med til lønn det året.

- De ansatte i Bergensavisen Interaktiv ble overført til Bergensavisen og dette førte til økte lønnskostnader i 2007, forteller ansvarlig redaktør Olav Terje Bergo.

For konsernet som eier avisen, Bergensavisen Konsern AS, gikk det bedre. Her ble overskuddet økt med drøye 2 millioner. Fra 392.000 i 2006 til 2.444,000 i 2007. Konsernet eier også eget trykkeri, Bergensavisen Interaktiv, Reklamebyrået Trippel og eiendomsselskapet Tårnhjørnet.

- Fallet i løssalg påvirker oss. Det er ikke lett å drive papiravis, sier han.

Han forteller videre at abomassen for BA har vært stabil. Kundefordelsprogrammet BA Pluss er en av hemmelighetene for å beholde de faste leserne. På løssalg har avisen også satt i gang ulike kampanjer.

- Vi opplever en sterk vekst på nettannonser, men beløpene er fortsatt små.

Terje Olav Bergo fikk ifølge årsrapporten nesten millionen i lønn med 977.623.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken