Gå til sidens hovedinnhold

Stripping banker ballett

Mannlige strippere er mer populært enn Nasjonalballetten. Drammens Teater solgte Chippendales-billetter for en halv million kroner.

Dette er kulturlivets nakne sannhet.

– Hotte, deilige og sexy menn. Våte glatte kropper!

Venninnegjengen Siw Smørdal (34), Ida Grøn (26), Camilla Kristiansen (34) og Hanne Sparby (38) hadde klare forventninger da de tok turen til Drammens Teater, skriver Drammens Tidende.

Under prismekronen vrikket nakne menn til frydefulle hvin i byens ærverdige storstue. Og pengene tikket inn på konto.

Drammens Teater solgte 1.032 billetter på to utsolgte forestillinger. Med en billettpris på 550 kroner utgjør salget godt over en halv million kroner.

Bragetetatrets fem åpne originalproduksjoner for voksne solgte til sammenligning 1.634 billetter i hele 2013. Dette var fordelt på 35 forestillinger.

Har den ambisiøse, seriøse kulturen dårlige kår i Drammen?

Bredde og kvalitet
– Det er viktig for oss at forestillingene våre selger bra, sier Jan Beckmann, daglig leder i Drammen Scener AS. Bredde, kvalitet og popularitet er nøkkelord for hva de leverer.

– Er det riktig å fylle teatret med strippeshow?

– Det er såpass mange som vil ha det. Dette er en del av mangfoldet. Vi har også klassiske konserter. I år har vi også mer teater enn noensinne i Teatret, svarer Beckmann.

«Disneyland for damer»
Tilbake til forestillingen. I teaterets egen presentasjon lokket de med et «Disneyland for damer». Fra høyttalerne høres en mørk mannsstemme: «Welcome to our world. And welcome to your fantasies».

Se flere bilder her:

Bildeserie

Bildeserie


Responsen er umiddelbar fra 500 våte blikk og et unisont hyl.

– For å kunne tilby smalere ting, må vi også tjene penger i det bredere markedet. Vi tøyer strikken med Chippendales, men snart strekkes den i andre enden når nasjonalballetten kommer, sier markedssjef i teatret, Vegar Foss Andersen.

Finkultur og folkelig kultur er begge naturlige elementer i teatrets program, men sistnevnte dominerer. Nasjonalballetten forventes å selge i overkant av 200 billetter. Ifølge teatrets egne tall fra 2013 utgjør populærkultur 39 prosent av arrangementsmiksen, mens klassisk kultur står for 14 prosent.

Noe for alle
– Vi har over 700 kulturarrangementer i året. Her får alle noe de vil ha. For publikum på Nasjonalballetten blir ikke opplevelsen noe dårligere av at det har vært Chippendales et par uker før, sier Beckmann.

Kommunen eier Drammen Scener. Det er en forventning om at kulturhusene skal drives med næring i tankene.

– De har i oppdrag både å sikre et mangfoldig kulturtilbud og å drive begge kulturhusene bedriftsøkonomisk forsvarlig, sier tursjef Tone Ulltveit-Moe.

Les flere saker i Drammens Tidende

Kommentarer til denne saken