Gå til sidens hovedinnhold

- Alltid likt å være sterkere enn andre

Den 152 kilo tunge styrkeløfteren Martin «Grizzly» Rønning har norgesrekorden i benkpress.

Martin Borgland Rønning (28) begynte som aktiv styrkeløfter i 2008. Under benkpress-VM i Tsjekkia i mai ble han Norges sterkeste benker gjennom tidende med et løft på 330 kilo.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Krever tålmodighet

- Jeg har alltid like å være sterkere enn andre, og jeg vil alltid bli enda sterkere, sier 28-åringen til Side2.

Den 152 kilo tunge styrkeløfteren på 182 centimeter går under kallenavnet «Grizzly», og det med god grunn. Martins følgende personlige rekorder er 382,5 kilo i knebøy, 320 kilo i markløft og 330 kilo i benkpress.

- Det er mange som forveksler styrkeløft med vektløfting. Men i vektløfting har man øvelsene «rykk» og «støt», mens i styrkeløft består øvelsene knebøy, benkpress og markløft. Selv konkurrerer jeg i både «styrkeløft», samt i øvelsen «enkeltløft i benkpress», forteller styrkeløfteren.

Martin forklarer at som i alle andre idretter krever også styrkeløft mye tid og arbeid for å bli best. Tålmodighet er et viktig nøkkelord.

- Du kan ikke komme å si at «jeg skal bli best», og tro du når toppen med en gang. Det krever lang tid og mye trening. Noen mennesker er bare talenter innenfor det de driver med, men uansett så er det å jobbe lenge over mange år det som gir best resultat, sier mannen med norgesrekord.

Se film av Martin i Tsjekkia her.

- Spiser så mye som mulig
Så, hva spiser egentlig en «grizzlybjørn» på 152 kilo, og som i styrkeløftgrenen løfter mer enn ett tonn sammenlagt?

- Jeg tenker veldig lite på hva jeg spiser, jeg spiser så mye som mulig, forteller Martin.

Styrkeløfteren sier at det gjerne blir to-tre middager om dagen, og at han i gjennomsnitt spiser 5500 kalorier per dag.

- Veier man mer så løfter man mer, men alt med måte, ikke sant. Ellers så blir det nok en del karbohydrater da jeg trenger overskudd på trening. Det eneste jeg holder meg unna er sukker, men jeg sier ikke nei takk om jeg for eksempel får en sjokolade.

- Jentene blir ikke større av å trene styrke!
Martin har også fått kjæresten Anne Marie Hveding (27) hekta på styrkeløftsporten. Paret ble kjent på skolebenken.

- Jeg studerer ernæring, og vi ble kjent da vi begynte i samme klasse for noen år tilbake. I ernæringsklassen var det en hel haug med tynne jenter og en «litt» større mann enn det vanlige. Jeg ble nysgjerrig! sier 27-åringen, og ler.

I dag fungerer Martin også som treneren til Anne. Paret trener sammen to-tre timer hver dag, fem dager i uka.

- Vi har fri i helgene da, sier Anne som begynte som aktiv styrkeløfter i 2010. Men det var ikke bare positive tilbakemeldinger da 27-åringen begynte med tyngre vekter.

- Da jeg begynte med styrkeløft opplevde jeg flere som sa «Du må ikke begynne å bole nå da Anne» eller «Åh, har du begynt med boleøvelser», forteller hun og sier det er synd mange har disse fordommene.

Martin er enig og presiserer at det er viktig å få frem at i deres styrkeløftmiljø er det å være dopingfri et naturlig krav for å bli medlem.

- Det første man gjør som nytt medlem er å skrive en antidoping-kontrakt og du bli regelmessig testa om man går på noe. Jeg opplever at folk naturlig tenker at jeg doper meg bare fordi jeg er sterk. Folk er liksom vant til at sterke folk doper seg. For meg er doping synonymt med å være taper, påpeker Martin.

De to styrkeløfterne er begge medlemmer i Oslo Styrkeløftklubb. Selv om stadig flere jenter de siste årene har blitt mer hekta på å trene styrke er det helt klart gutta som er mest aktive i styrkeløftidretten.

- I vår klubb utgjør jentene cirka en fjerdedel av medlemmene så det er alltid plass til fler. Jenter må ikke være redde for å blir sterke. Man blir ikke større av å trene styrke! Derimot får man finere former og mer markerte muskler, sier Anne.

Reklame

Best i test påskeegg 2021

Kommentarer til denne saken