Gå til sidens hovedinnhold

Dette er svært undervurdert

Styrkeøvelsen nesten ingen gjør, men som alle burde.

Et ordtak sier: Hvis du ikke vil ro, vil ikke musklene dine gro. Og den beste måten å sette i gang med begge deler er en øvelse som kalles omvendt roing.

Treningsekspert Michael Boyle sier til nettsiden Menshealth.com at dette er en av de mest undervurderte og enkleste øvelsene du kan utføre på trening.

I tillegg til å gjøre underverk for muskeløkning, er omvendt roing svært nyttig for å styrke baksiden av skuldrene og øvre del av ryggen. Disse musklene og de du bruker når du tar benkpress utfyller hverandre, og dette kan hjelpe deg for å blant annet hindre en dårlig holdning.

Dersom du kan benkpress bedre enn roing vil de sterkere musklene på forsiden av overkroppen din overgå de svakere bak. Denne ubalansen fører gjerne til dårlig skulderstabilitet, noe som igjen kan forårsake skade og kroniske smerter.

Dersom du ikke klarer å utføre ti repetisjoner omvendt roing med rikitg teknikk, vil det trolig si at du har en ubalanse du bør ta på alvor. Start derfor å utføre to sett omvendt roing for hvert sett med benkpress, helt til du mestrer ti repetisjoner omvendt roing med riktig teknikk.

SE VIDEO - SLIK UTFØRER DU ØVELSEN:

HTML EMBED
Reklame

Nå er bestselgeren endelig på tilbud

Kommentarer til denne saken