Gå til sidens hovedinnhold

Her er de beste øvelsene for rumpe og lår

Se og lær hvordan du gjør de effektive øvelsene for stumpen.

HTML EMBED
Kneboy og bulgarske utfalll
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=Tc55FXXqAIj5MF9-G0lsFq5qB1PzwSFuBNU8A5-nUqUIjgF6KErEuBhOYzNsT1-TIGLWW87Fs4_ekckoBpxxKz2JhFs8FHIihEKkheA_C68hN0y15Zb06WoFmrEhQiEdDahEQQUQUUw&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

(SIDE2): De siste par årene har god, gammeldags styrketrening fått en aldri så liten renessanse. Flere dropper både spinning og zumba, for å heller styrke kroppen med vekter. Skal du ha suksess med treningen, er det imidlertid viktig at du trener med riktig teknikk.

Unngå skader

Gjennom en serie videoer og artikler vil Side2 i samarbeid med med personlig trener og praktisk fagansvarlig ved Akademiet for personlig trening, Martin Norum, vise deg hvordan du utfører en rekke gode basisøvelser. Martin forklarer hva du bør være obs på mens du trener, og hvorfor du må terpe på teknikken.

- Først og fremst så handler det om at man ikke skal få skader. Hvis man gjør øvelsene teknisk korrekt så vil dette også medføre at man bruker mer av de musklene man ønsker å bruke, sier Norum.

Han forklarer at om du utfører en øvelse feil, så kan det føre til skader, snarere enn fremgang.

Rumpe og lår i fokus

I den første episoden tok vi for oss øvelsene markløft og push-ups. Se hvordan du utfører disse øvelsene her:

HTML EMBED
Kneboy og bulgarske utfalll
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=Tc55FXXqAIj5MF9-G0lsFq5qB1PzwSFuBNU8A5-nUqUIjgF6KErEuBhOYzNsT1-TIGLWW87Fs4_ekckoBpxxKz2JhFs8FHIihEKkheA_C68hN0y15Zb06WoFmrEhQiEdDahEQQUQUUw&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Denne gangen ser vi nærmere på øvelsene knebøy og bulgarsk splittknebøy. Dette er svært effektive øvelser for deg som vil få strammet og styrket både rumpe og lår. I utgangspunktet belaster begge øvelsene de samme muskelgruppene, men de virker likevel forskjellig.

- I knebøy trener man veldig mange ulike muskelgrupper; rumpa, baksiden av lårene, fremsiden av lårene, men også kjernemuskulatur jobber veldig aktivt underveis, sier Norum.

Han forklarer at en klar fordel med denne øvelsen, nettopp er det at man bruker mange muskelgrupper samtidig. Mens knebøy er en tobensøvelse, er imidlertid bulgarsk splittknebøy en ettbensøvelse. Dette er en tung, men nettopp derfor også effektiv og god, øvelse.

- Mens mange i en knebøy faktisk vil bruke det ene benet litt mer enn det andre, så sikrer vi i bulgarsk splittknebøy at vi bruker hvert av bena like mye, og i tillegg så får vi en veldig god ettbensstabilitet, forklarer Norum.

Neste uke er det overkroppen som er i fokus i vår treningsserie. Følg med!

Reklame

Nå: Vi selger ut Pondus-bøkene på lager fordi vi skal flytte

Kommentarer til denne saken