Gå til sidens hovedinnhold

Så mye sukker får du i deg daglig

Susannas sukkerskole gir folk en vekker.

(SIDE2):«Så mye sukker inneholder maten du spiser hver dag», mener svenske Susanna Almström, og illustrerer utsagnet med et foto av mat og sukker på Facebook.

På bildet har hun tatt for seg yoghurt, syltetøy, godteri og annet som mange barn spiser en gang i uka eller hver dag. Ved siden av har hun illustrert sukkerinnholdet med sukkerbiter per matvare.

Og lagt ved en lapp der hun skriver hvor mye sukker WHO anbefaler for barn i ulike aldre og voksne.

Samtidig har hun også lagt ved et bilde som viser hvor mye større godteposene har blitt fra 1970-tallet og frem til i dag.

Nå deles bildet i sosiale medier, og flere svenske aviser skriver om hennes sukkerbilder.

Tidligere har vi i Side2 billedlagt hvor mye sukker det er i populær drikke, selv smakssatt vann - og resultatet var svært overraskende.

Se, så stor godteriposen er blitt

Almström jobber som helsepedagog, med fokus på barn og unge. Det var i forbindelse med en såkalt «sukkerskole» at hun laget bildene for elever i Haninge, Stockholm.

Det første fotoet viser hvor mye sukker det er i ulike matvarer mange av oss spiser og drikker daglig. Det viser også Verdens helseorganisasjons (WHO) anbefaling for daglig inntak av sukker.

- Det hjelper ikke å si at noe inneholder mye sukker. Folk forstår det først når de ser WHOs anbefaling, sier hun til nyheter24.

Det andre bildet hvordan godteriposen har utviklet seg de senere årene. WHO anbefaler at ikke mer enn ti prosent av det daglige energiinntaket skal komme fra sukker. Det er samme anbefaling som norske helsemyndigheter. Over halvparten av barn og unge og nesten halvparten av voksne har et inntak av tilsatt sukker som er høyere enn anbefalt, skriver helsenorge.no.

Almström mener barn får i seg altfor mye sukker, og at det er viktig å informere unge og voksne om sukkerets effekter.

- Lær deg å lese innholdsfortegnelsen, spis mye grønt, og ikke slurv med måltidene. Vær ditt eget sukkerpoliti, oppfordrer hun.

Side2 har tidligere skrevet sak med klinisk ernæringsfysiolog Stine Malvik, hvor vi har demonstrert hva som faktisk er for mye lørdagsgodt.

- 100 gram smågodt, det vil si ca 10 biter, inneholder 52 gram sukker (26 sukkerbiter). Denne mengden er altså for stor for barn opp til 6 år, sier Malvik.

LES OG SE SAKEN: - Dette er for mye lørdagsgodt

- Hold ut med sukkermaset

Inntak av tilsatt sukker settes i sammenheng med blant annet økt risiko for hull i tennene, vektøkning, fedme og kroniske sykdommer. Man bør begrense bruken av saft, brus, leskedrikker, nektar, søte kjeks, søte bakevarer og godteri, som for mange av oss er de største kildene til tilsatt sukker, skriver Helsenorge.

På Almströms Facebook-side skriver hun at hun er glad for at sukkerbildet deles, og at hun føler at media begynner å ta sukkerproblematikken på alvor.

- Jeg vet at jeg kan være plagsom med sukkersnakket mitt, men dere får holde ut!

Det har ikke lyktes Side2 å komme i kontakt med Almström onsdag.

Kommentarer til denne saken