(SIDE2): Se opp for indiske og thailandske gryteretter basert på fløte og kokosmelk.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

På gatekjøkkenet

- Det er ikke selve hamburgeren som er den verste kaloribomben i en hamburgermeny. Det er pommes frites, sier kostholdsekspert Josefine Jonasson til Aftonbladet.

Elsker du hamburer og pommes frites så er det lov til å unne seg dette. Pass bare på at det ikke blir for ofte og kompenser med ekstra trening. Et tips er å velge små menyer. Ikke fall for fristelsen der du får «en stor meny for kun 10 kroner ekstra».

Bra valg:
Hamburger av magert kjøtt uten dressing
Salater med tunfisk eller kylling
Kebabkjøtt av magert kjøtt
Falafel med mye grønnsaker
Velg mindre ost og mer grønt tilbehør som agurk, tomat og salat.

Mindre bra:
Fritert kylling eller fisk
Pommes frites
Rekesalat og fete dressinger
Kjøttboller
Stekt løk
Brus

Thailandsk
Thailandsk mat er rik på frukt og grønt, men vær obs på mengden kokosmelk og peanøttsauser i rettene.

Bra valg:
Gryter med klare sauser
Tofu
Kylling
Fisk
Reker
Wokede grønnsaker

Mindre bra:
Kokosmelk
Fritert mat
Fete sauser og gryter basert på fløte og peanøttsaus

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Kinamat
Kinesiske retter inneholder mye sunt og godt. Grønnsaker du ofte finner igjen i rettene er gulrøtter, brokkoli og kål. Det du bør tenke på er hvordan maten er tilberedt. Unngå retter der mesteparten av maten er fritert eller stekt - også grønnsakene. Klassiske kinaretter bestående av mange små kan dessverre inneholde mye fett.

Bra valg:
Biff med bambuskudd.
Kjøtt i klare sauser
Sursøt saus
Wokede grønnsaker
Klare supper
Kokt ris og kokte nudler
Cashewnøtter (inneholder mye sunt fett)

Mindre bra:
Fritert mat
Fire små retter. Blir store porsjoner der mye er fritert.

Indisk
Det asiatiske kjøkken er utmerket for deg som tenker på vekten. Dette gjelder dessverre ikke det indiske. Den kryddersterke maten er ofte basert på fløte og olje. Selv om de indiske gryterettene inneholder grønnsaker, biffkjøtt eller kylling er disse ofte fulle av mettet fett.

Bra valg:
Retter med hele biter av kjøtt
Ris
Be om å få ekstra salat

Mindre bra:
Gryteretter med fete sauser
Nanbrød - Det indiske brødet pensles ofte med fett.

Sushi
Dette er nok den sunneste take away-maten. Selv om det ikke er så mange grønnsaker i rettene er et godt tips å spise en frukt som dessert.

Bra valg:
Alle sushibiter.
Misosuppe
Wasabi
Nori (sjøgress)

Mindre bra:
Laks er bra, men en fet fisk. Prøv ut andre fiskesorter også.

Pizza
Pizza er faktisk ikke det verste take away-valget. Det er særlig to ting som er med på å bestemme kaloriinnholdet på pizzaen - osten og størrelsen. Bytt ut noen pizzastykker med en grønn pizzasalat. Da blir pizzamåltidet sunnere og du får i deg færre kalorier. En pizza med normalstørrelse er for mye for en person. Nøy deg med halvparten, spis mer salat og spar den andre halvdelen til dagen etter.

Bra valg:
Lettere ostevarianter
Grønnsaker
Mager skinke
Skalldyr
Sardiner som har ligget i vann
Ruccolasalat oppå pizzaen

Mindre bra:
Ekstra ost
Bearnaisesaus
Rømmedressing
Kjøttdeig
Bacon
Sardiner i olje

TIPS: Ser du at maten oljete? La det dryppe av, eller sug opp med en serviett før du spiser. Det sparer mange kalorier.

Les også: Fem om dagen hjelper lite