Gå til sidens hovedinnhold

Sunt påskegodt?

Ernæringsekspertene gir Side2s lesere sine beste tips til en litt lettere høytid.

(SIDE2): Sjokolade, Kvikk Lunsj og marsipan er gjengangere for folk flest i denne gule høytiden, men er gjerne ikke de beste alternativene sunnhetsmessig sett.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden her!

Mange er tro mot sine godtetradisjoner og vil være det i år også. Men er du en av dem som vil spare litt på kaloriene eller holde blodsukkeret mer stabilt, så skal du lese videre. Å velge litt sunnere trenger ikke gå på bekostning av kosen.

Side2 har bedt ernæringsekspertene liste sine beste tips for alternativt påskegodt og hvordan høytiden kan gjennomleves uten de største utskeielsene:

-----------------------------------------------------
Fedon A. Lindbergs beste påsketips:
-----------------------------------------------------

De sunne påskenøttene
I mange år har du kanskje fått høre at nøtter er usunt fordi de inneholder en del fett. Peanøtter og potetgull har fått like stygt stempel som «nei»-mat. Dette er nok langt fra riktig. Rå nøtter er rett og slett noe av det sunneste du kan spise, riktig nok med måtehold, men dette gjelder jo alt!

Nøtter og sjokolade
Sammenlignet med gelé- og skumgodteri er sjokolade og nøtter rene helsekosten. Mørk sjokolade med minst 70 prosent kakaoinnhold inneholder sunt fett og lite sukker, i tillegg til at kakaoen kan bedre humør og gi følelse av velvære på grunn av stoffer som virker som antioksydanter. Nøtter har såkalt lav glykemisk indeks og belastning, noe som gir liten innvirkning på blodsukkeret. I tillegg inneholder de mye proteiner, fiber og sunt fett samt en rekke viktige mineraler og vitaminer. Gå imidlertid for de rå og usaltede alternativene.

Frukt og bær
Bær har liten innvirkning på blodsukkeret så lenge du ikke dynker dem i sukker. Tilsett heller litt fruktose, i hvert fall om du skal følge GI-prinsippet i dietten din. Bær er rike på antioksydanter som beskytter kroppens celler og styrker immunforsvaret. Tin frosne bær og ha dem i yoghurt naturell eller cottage cheese, og bland gjerne hakkede, usaltede nøtter i.

Kaker
Du kan lage sunne og næringsrike kaker som også smaker godt ved å gjøre noen grep i ingredienslisten. Bruk nøtter, frø, egg og bær som hovedingrediens og bytt ut vanlig sukker med litt fruktose.

Kakao
I vinterkulden er varm sjokolade deilig å varme seg på. Den sunne og slankende varianten lages av kakao, fruktose og lettmelk eller soyamelk.

Grønnsaker med dipp
Erstatt chipsen med oppkuttede grønnsaker som gulrøtter, paprika, agurk, reddik, sukkererter, squash eller andre du foretrekker. Dippen lages enkelt av naturell yoghurt tilsatt hakkede friske urter, krydder, hvitløk, olivenolje, sitron eller lime og eddik – etter hva du har lyst på.

Slankende påskekos
- Dypp jordbær, paranøtter eller macadamia-nøtter i smeltet mørk sjokolade
- Kjøp marinerte oliven i løsvekt
- Lag en blanding av hakkede nøtter og hakket mørk sjokolade
- Del en tomat, hell over litt olivenolje, strø med hakket basilikum og pepper
- Bland biter av mørk sjokolade i Cottage cheese

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ernæringsteamets beste påsketips:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De kliniske ernæringsfysiologene Hanne Lessner og Marianne Udnæseth lister gode alternativer til sunnere påskegodt:

- Appelsinskiver dandert på fat med et dryss kanel

- Biter av fersk mango dyppet i litt smeltet mørk sjokolade

- Steke tynne skiver av søtpotet i litt raps eller solsikkeolje, med et lite dryss salt

- Egen miks av mandler og rosiner er et godt alternativ til sjokolade på skituren

- Gulrotstenger og andre oppskårne grønnsaker med kesamdip (kesam + holiday mix eller lignende krydderblanding)

- Geléfrukter/vingummi i stedet for sjokolade

- Eggedosis med lite sukker og smakssatt med litt sjokoladepulver eller konjakk

- Bland inn litt oboy eller nesquick i naturell/vaniljeyoghurt

- «Granabasøtt»: Ha kjernene fra granatepler sammen med banan i skiver i en bolle. Press over saften fra friske lime pluss et dryss med sukker.

- Lag fruktfat av eksotiske frukter som lichi, stjernefrukt, rambutan og pasjonsfrukt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeanette Roedes beste påsketips:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For mange av oss betyr påskeferien mer tid til å nyte de lange lyse dagene. Om det er båtpuss, hagearbeid eller skitur på fjellet, så innebærer det gjerne mer aktive dager. Noe som gjør at vi kan unne oss litt ekstra – likevel gjelder det å passe på mengdene.

- Felles for de søte fristelsene er at selv små biter gir ganske mange kalorier. Et tips er og alltid spise en appelsin før man går løs på søtsakene. Generelt er tørket frukt et bedre valg enn sjokolade, da det gir omtrent halvparten av energien. I tillegg er tørket frukt rike på vitaminer og mineraler.

- Legger du ut på langtur, kan det være lurt å ha med en blanding av nøtter og tørket frukt. Dette er sunt og gir god energi.

- Appelsinen er en fantastisk frukt, den er smakfull, næringsrik og kommer ferdig innpakket. Den er ideell å ha med i tursekken, og om nødvendig stiller den både tørsten og sulten. Et tips er å skrelle den og dele den i båter før du går på tur. De holder seg faktisk fint i en liten plastpose. Om sekken kjennes tung når turen starter, kan du trøste deg med at den er lettere etter at du har spist matpakken og satt til livs alle appelsinene. (husk å ta med søppelet hjem)

- Pølser er for mange turmat nummer 1 i påsken. Men hva med å tenke litt nytt og spenstig. Det krever litt ekstra forberedelser, men ønsker du å spise litt bedre og evt spare litt på kaloriene kan det være verdt det. Ingenting er vel så godt som en real tursandwich. Hvorfor ikke bruke lammekjøtt som pålegg fra middagen i går?

Hva fyller du termosen med?
Uansett om turen går langs sjøen eller over fjellet, om du går på ski eller på bena, om den er kort eller lang – så smaker det alltid godt med noe varmt å drikke. Men, ønsker du å passe vekten, kan det være lurt å tenke over hva du fyller termosen med.

De kaloriene vi drikker, metter nemlig mye dårligere enn de vi spiser. Det er derfor lurt å velge kalorifattige drikker. Hva med å fylle termosen med vann, og ta med et lite utvalg av «rett i koppen drikker». Da kan hver og en velge hva de vil drikke, og du kan sikre deg et kalorifattig alternativ.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Påskesnacks
Vi liker å tenke på påsken som en aktiv ferie med lange skiturer på fjellet eller raske spaserturer langs sjøen, men for mange er påsken også sene kvelder med mange fristelser på bordet. Påsken er, som julen, en høytid med mye fokus på mat og kos: påskelam, pølsegrilling, egg i mange varianter, marsipan og påskeegg for å nevne noe.

For deg som tenker på vekten er dette en utfordrende høytid. Det gjelder å være bevisst på hvor mye du tar for deg av påskefristelsene. Når det gjelder snacks, kommer den ofte på bordet litt ut på kvelden, når du egentlig er mett og fornøyd. Har du først smakt litt, er det nesten umulig og stoppe – særlig hvis man har fått i seg litt alkohol. Noen sier «viljestyrken er oppløselig i alkohol» – ganske treffende! Vårt råd er derfor at du bestemmer deg på forhånd, før fristelsene står foran deg, at du ikke skal ta den første biten.

Snacksprodukter er, uansett fettfattig eller ikke, kaloribomber. Koser du deg med dette hver kveld i påskeferien, kan det fort bære galt av sted. Men, begrenser det seg til litt, en gang eller to, burde det ikke være noe problem (iallfall ikke hvis du er aktiv på dagtid).

Usaltete nøtter
Popcorn
Tørket frukt

- Ikke la påskeegget og snacksen stå fremme hele tiden. Rydd det bort og ta det fram når dere har tenkt å spise av det. La heller fruktfatet stå fremme og lett tilgjengelig.

- Vurder å gå tilbake til den gamle påsketradisjonen med å kun ha påskeegg på påskeaften. Litt godteri en gang i uken er ikke det som nødvendigvis velter lasset.

Jeanette Roede lister også en rekke generelle tips til påsken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er 9 påskevettregler:

1. Legg ikke ut på langtur uten tilstrekkelig mat og drikke.

2. Meld fra til deg selv hvor mye du går. Ekstra trim kan gi rom for det «lille ekstra».

3. Vis respekt for været, kle deg etter forholdene, men gå en tur hver dag! «Det finnes ikke dårlig vær osv.»

4. Lytt med varsomhet til erfarne kalorisløsere. Lytt heller til din sunne fornuft og ta valg på forhånd.

5. Vær rustet mot søte fristelser selv på korte turer.

6. Lev opp til «ja takk, men litt».

7. Gå gjerne en tur både alene eller med en turkamerat.

8. Hent deg inn i tide, det er ingen skam å snu etter en utskeielse.

9. Spar på de søte kaloriene, og forbruk ekstra hvis du har tjent de inn. Kunsten er å få kaloribalansen til å gå i null.

Reklame

Dette gir du til morsdagen

Kommentarer til denne saken