Gå til sidens hovedinnhold

18 millioner for 30 sekunder

Store penger og navn i omløp når amerikanerne feirer sin største TV-sending.

(SIDE2): - Det er en drøm som har blitt virkelighet, sier Christina Agiulera (30), om det å bli valgt til å synge nasjonalsangen under Super Bowl.

- Jeg har fremført nasjonalsangen siden jeg var 7 år gammel, og Super Bowl er en drøm som blir virkelighet. Jeg er virkelig spent på å delta i en så ikonisk hendelse.

Og det burde hun - for selv om det bare er plass til drøye 100.000 tilskuere inne på selve stadion i Texas, antas det at 153 millioner vil følge sendingen live.

Alt på en gang
Det er som jul, bursdag og nyttår på en gang - Super Bowl får alle i USA som kan krype og gå, til å benke seg foran TV-skjermen - og da slås det selvsagt på stortromma. Hele herligheten har en prislapp på flere millioner dollar - og det er bare for selve arrangementet. I tillegg er det snakk om reklameinntekter for et svimlende antall millioner, samt senderettigheter kjøpt opp verden over.

Hvem som vinner av Pittsburgh Steelers og Green Bay Packers er heller ikke helt uinteressant.

Mest sette
Christina er ikke den eneste som skal underholde - også Black Eyed Peas skal holde stemningen oppe i pausen, mens gjengen fra TV-suksessen Glee har laget en egen epsiode der Super Bowl er tema. det programmet sendes like etter kampslutt, og har fått navnet «The Sue Sylvester Bowl Shuffle».

Det bør i den sammenheng nevnes at Super Bowl er USAs mest sette program mer elle rmindre hvert år - og at programmet som sendes like etter, av den grunn også stort sett ender svært høyt på seerskåren.

Og - fjorårets kamp var det mest sette programmet på 27 år.

LES OGSÅ:
Så sexy kan Super Bowl være
Denne helgen smeller det!

Heia, heia
Kjendiser er vanlige folk - og heier selvsagt også på sine lag. Blant celebriteter som er sett i Green Bay Packers-skjorta er Justin Timberlake, Joan Jett, skuespillerne Dennis Leary og James van der Beek.

Nevnte Timberlake skapte forøvrig sin Super Bowl-skandale da han i 2004 ved et «uhell» røsket av Janet Jackson toppen hennes og det høyre brystet ble synlig. Grøss, ja. Det førte nesten til at TV-selskapet da, CBS, måtte ut med tre millioner kroner i bot.

Blant de som heller kler seg i Pittsburg Steelers farger finner vi enda flere kjente fjes. Adam Sandler, Snoop Dogg, Michael Keaton, Bret Michaels, Garth Brooks, Hank Williams Jr og Rush Limbaugh er noen av dem.

Og med kjendisene kommer festene - for selvsagt er det ikke bare snakk om en kamp søndag kveld - hele helgen i forveien menger fiffen seg.

Blant annet er Pamela Anderson vert for Dallas Superbash, der en kjente fotballspiller samt mer hjemmekjære fjes dukker opp. David Guetta skal spille opp til dans, det samme skal Diddy.

Pengesluk
Prislappen for å feste?

8000 kroner for å delta på Playboy Super Bowl Party fredag kveld, for å nevne en av de heiteste festene.

Og det er ikke det eneste som koster. Du må ut med 150.000 kroner for den dyreste billetten som er tilgjengelig for øyeblikket. For å se kampen på storskjerm, like utenfor stadion - 1500 kroner (men da er parkeringen inkludert).

For selvsagt koster det å parkere - og å bo. Et hotellrom som vanligvis har en prislapp på i underkant av 1000 kroner, koster under festhelgen drøye 7000.

Black and yellow, black and yellow....
Andre artister har kastet seg på fanbølgen. Lil Wayne har tatt Wiz Khalifas Steelers-hyllest «Black and Yellow»og remikset den, samt endret ett ord i tittelen - og laget sin Packers versjon «Green and Yellow». Låta ble sluppet for bare et par dager siden, men er allerede blitt en stor hit på nettet.

Den offisielle Black and Yellow er derimot sett over 32 millioner ganger - og ble lagt ut i oktober.

Her kan du sjekke Lil Waynes versjon:

HTML EMBED

Og her er «Black and Yellow»:

HTML EMBED

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Super Bowl XLV:

Spilt første gang i 1957 - trofeet vinneren får, kalles The Vince Lombardi Trophy.

Årets kamp spilles på Cowboys Stadium i Arlington, Texas.

Årets Super Bowl er det 45. i rekken, det 41. dersom man regner moderne NFL.

Pittsburgh Steelers (Pittsburgh, Pennsylvania, eid av Rooney-familien) har spilt Super Bowl-finalen sju ganger tidligere, og vunnet seks av dem.

Green Bay Packers (Green Bay, Wisconsin, det eneste NFL-laget laget som ikke er eid av storaksjonærer eller familer) har spilt finalen fire ganger tidligere, og har 12 NFL-titler tilsammen, inkludert tre Super Bowl og ni ligatitler (før Super Bowl ble innført)

Packers er favoritter til å vinne, slik de har vært i alle foregående finaler de har spilt tidligere. Det er første gang Steelers ikke er favoritt i en finale de spiller.

Tid er penger
Super Bowl sendes i år på kanalen Fox i USA. Pepsi Max er igjen, etter et års fravær, hovedsponsor, og viser tre reklamer for Pepsi Max - og for sitt undermerke Doritos. Begge reklamen er skapt av internettbrukere som del av konkurransen USA Today Super Bowl Ad Meter. Vinneren får en premie på over 30 millioner kroner.

Det blir småtteri sammenlignet med hvor mye Anheuser-Busch/InBev har brukt på Super Bowl-reklame siden 2001 - svimlende 1,5 milliarder kroner.

I tillegg har konkurrent Coca Cola kjøpt reklameplass, det samme har 15 storfilmer - inkludert «Transformers», «Pirates of the Carribiean» og «Justin Bieber: Never Say Never».

Det har kostet.

30 sekunder reklametid under Super Bowli 2001 kostet 13,5 millioner kroner. Nå koster de samme sekundene 18 millioner. Og selvsagt - de siste ti årene har minutter reklametid under live-senidngen gått fra 40 minutter og 15 sekund, til 47 minutt og 50 sekund. Tid er penger.

Finalen sendes direkte i en rekke land, både i Europa, Asia og Latin-Amerika. Her hjemme sender NRK finalen direkte natt til 7. februar (norsk tid). Det er bare å begynne å glede seg.

(Kilde: musicroom.com, wikipedia, superbowl.com, ap, sabdesi.net, moneywatch)

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken