Gå til sidens hovedinnhold

Superpoliti på 360

Noen av folkene bak «Grand Theft Auto» er tilbake med et nytt actionspill.

«Grand Theft Auto» er et av de viktigste spillene noensinne. I tillegg til å være en pioner innenfor det med enorme, troverdige og detaljerte spillområder, var det blant de få spillene som ikke var redde for å få en 18-års aldersgrense. «GTA» var kanskje ikke det voldeligste spillet vi hadde sett, men det var definitivt det mest brutale.

Ingen «GTA»-klon

Bak Xbox 360-spillet «Crackdown» står blant annet noen av sjefene for «Grand Theft Auto», og da vi traff dem for en prat var de veldig flinke til å minne oss på at «Crackdown» ikke kan sammenlignes med «GTA». Realtime Worlds, som utvikleren heter, er redde for at «Crackdown» skal avfeies som enda en «GTA»-klon, noe de mener ikke er tilfelle.

«Crackdown» utspiller seg i en stor by med et enormt gjengproblem. Gatene er fulle av fotsoldater som gyver løs på alle og enhver, og i bakgrunnen sitter det sjefer som drar inn massevis av kroner på våpensmugling, dop og andre mindre trivelige aktiviteter.

Superpoliti

Du trer inn i skoene til en superpolitimann, og etter at den obligatoriske treningsdelen er over står du fritt til å gjøre nøyaktig hva du vil. Utviklerne er stolte over at spilleren har full kontroll over hvordan spillverdenen utvikler seg.

Velger du for eksempel å først ta rotta på byens største våpensmugler, byttes livsfarlige UZI’r ut med puttputtpistoler. Du kan også løpe rundt og utforske byen, og på den måten trener du opp figuren. Jo flere fysiske anstrengelser du utsetter han for, jo bedre blir han.

For alle

En sterkere figur gjør spillet lettere og utviklerne la vekt på at hvis figuren din er topptrent så kommer du deg gjennom alle oppdragene uten store problemer. «Crackdown» skal være et spill alle kan klare.

For å komme deg fra A til B har du mange muligheter. Du kan for eksempel hoppe fra hustak til hustak, siden figuren din etterhvert får mye til felles med Spider-Man og Superman, eller cruise rundt i en av de heftige politibilene.

En teknisk godbit

Real Time Worlds lover oss at spillet skal være en teknisk godbit. I tillegg til en flott tegneserieaktig grafikk, inneholder «Crackdown» avanserte AI-rutiner som sørger for at både mannen i gata og fiendene oppfører seg naturlig.

Det teknisk mest imponerende er fysikkmotoren, forutsatt at det vi fikk se er representativt for fullversjonen. Omgivelsene reagerer som forventet når du har lyst til å dobbeltsjekke noen av Newtons lover, og det beste av alt er at alle gjenstander har sin egen masse og andre parametere som sørger for naturlige bevegelser og reaksjoner.

Samarbeid over Live

«Crackdown» kan spilles sammen med en kompis over Live. Han kan når som helst koble seg til ditt spill (og du til hans) også kan dere enten samarbeide eller surre rundt hver for dere. I tillegg kan du teste superheltene til vennene dine for å finne ut om du bør forandre noe på din egen.

Det høres kanskje ikke ut som «Crackdown» skiller seg så enormt fra «GTA», men etter å ha sett og testet det er vi overbevist. Spillet er mye friere, omgivelsene er mer innholdsrike og omfattende, fysikkmotoren spiser «GTA: San Andreas» til frokost og karakterutviklingen er mer underholdende og detaljert.

«Crackdown» skal etter planen lanseres i løpet av fjerde kvartal.

Reklame

Tilbud: Nå får du 15 GB til kun 299 kroner i måneden