HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=y6UQQ4i9bmKL38HHnCyVcR4-01GVf_wJO3-LT1JEGTgQ7h39ZB_J0GBd9YonAABwTKFeTpg3q0lp6fzgw6hb6Ybu6qMuv7eQVB3qZd8cf7kAL-etTeUCCp4Ofr4hE3hHdepsgJHOlAk&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Københavneren Bier (55), som vant Oscar for Beste fremmedspråklige film med «I en bedre verden» i 2011, er klar med nok en dunkel og følelsesdirrende familiefortelling.

I «video on demand»-aktuelle «En sjanse til» skildrer hun et par – spilt av landsmannen Nikolaj Coster-Waldau og vår egen Maria Bonnevie – som går til drastiske og skjebnesvangre skritt idet de mister sitt nyfødte barn.

Når NTB treffer henne i festivalbyen Toronto, røper Bier hvordan hun utnytter ensemblet sitt mest mulig hensiktsmessig med så krevende materiale.

Finne en sannhet

– Jeg prøver å finne en form for sannhet i scenene – en form for intensitet og emosjonelle, nervepirrende øyeblikk. Altså strukturerer jeg opptakene på en måte som lar meg fange de øyeblikkene, sier hun.

Trikset er å tjuvstarte arbeidsdagen, ifølge Bier.

- Vi øver om morgenen, bare skuespillerne og jeg. Crewet kommer inn senere, sånn at vi «eier» settet. Det utgjør en forskjell, for vanligvis er det crewet som bestemmer og skuespillerne som må tilpasse seg. Jeg tror sannheten kommer lettere ved å gjøre det omvendt.

Hovedrolleinnehaver Coster-Waldau, kjent fra «Hodejegerne» og «Game of Thrones», er ny på laget – og svært begeistret for Biers metode.

- Øvingen er flott for oss skuespillere. Da får vi utforsket scenene sammen, uten å måtte legge bånd på oss selv fordi 20 andre mennesker venter på å slippe til, sier han til NTB.

For mye av det gode

Riktignok må det ikke bli for mye av det gode, understreker Bier.

- Jeg øver aldri før vi begynner selve innspillingen, presiserer hun.

- Det har aldri fungert for meg, så det er jeg skeptisk til. Hvis du gjennomgår scenene tre uker før du faktisk skyter dem, tror jeg du tapper dem for spenning. Samme morgen, derimot, ser vi hvordan ting våkner til live gjennom lek.

- Selv om det ikke var min intensjon å gjenta grepet, er det interessant at så er tilfelle i to filmer, anerkjenner hun.

- Siden jeg jobber sammen med en manusforfatter, er det muligens noe ubevisst som skjer når to forskjellige liv møtes.

Hvorfor ville du jobbe med Coster-Waldau?

– Nikolaj framstår som veldig oppriktig samtidig som han er enigmatisk. Enda han ser ut som en klassisk filmstjernehelt, finnes det en ro i ham som gjør ham like i stand til å føre en fornuftig samtale som å sitte bak bilrattet. Kombinasjonen er perfekt.

- Maria er fascinerende. Til tross for sitt engleaktige ytre er hun en sånn du ikke har lyst til å tirre, hvilket er en inspirerende cocktail. Ideen var å plassere henne i en «kald» og bergmansk tradisjon ved å la henne snakke svensk.

Hvem brenner du etter å jobbe med neste gang?

- Det er så mange, så det er vanskelig å si, repliserer Bier.

- Men jeg tror de fleste instruktører drømmer om å samarbeide med Meryl Streep på et eller annet tidspunkt. Jeg er én av dem.