Gå til sidens hovedinnhold

Hvor sunt er det egentlig å spise sushi?

Vi sjekket med eksperten.

(SIDE2:) Først kom pizzaen og ble nordmenns store favoritt på fredagskvelden. Så ble tacoen vår nye nasjonalrett. De siste årene er det imidlertid det japanske kjøkken som har erobret våre smaksløker. Sushien er den nye folkefavoritten.

Bra som ferdigmat
I tillegg til helgekosen er den også en populær variant i hverdagen. For sushi er jo både kjapt og sunt. Eller?

- Jeg vil jo si at som ferdigmat, så kommer jo sushi mye bedre ut enn for eksempel hamburger og kebab. Det er jo en av få ferdigmattyper som faktisk inneholder fisk, sier ernæringsfysiolog i bramat.no, Lise von Krogh.

- Men risen inneholder jo likevel en del raske karbohydrater som du også får fra for eksempel hamburgerbrød, legger hun til.

Sushi består først og fremst av fisk og hvit ris. For at risen skal bli klebrig slik at den kan formes, er den tilsatt litt eddik og sukker.

- Fordelen med sushi er at det er en måte å spise fisk på. Så jeg ville helt klart valgt sushi fremfor hamburger og annen ferdigmat. En annen fordel er at stort sett all ferdigmat inneholder veldig mye salt. Sushi derimot har veldig lite salt, forklarer ernæringsfysiologen.

Som tilbehør til fisken og risen spiser man ofte wasabi, soyasaus og syltet ingefær. von Krogh påpeker at det er en god del salt i soyasaus, men at det er begrenset hvor mye saus man faktisk får i seg. Dessuten kan man kjøpe saltredusert soyasaus, om man spiser hjemme.

- Deilig måte å spise omega 3
Som ferdigmat og kosemat får sushien altså gode skussmål. Men hvor bra er den som hverdagsmiddag?

- Det kommer jo helt an på hva man spiser for øvrig. Spiser man mye fisk til vanlig, så blir jo dette bare en av mange greie måter å spise det på. Men har man et kosthold med mye kjøtt og lite fisk, så ville jeg absolutt spist mer sushi, sier hun.

Å spise mer fisk er en klar anbefaling fra helsemyndighetene, samtidig som det er noe mange strever med. Og nettopp derfor er ernæringsfysiologen glad for at de fargerike og trendy sushibitene har blitt introdusert for matkulturen vår.

- Å spise sushi er en fin måte for unge mennesker å lære seg å spise fisk, sier hun.

- Og så er det rett og slett en deilig måte å spise sunn omega 3 på!

Ofte bra, men lite grønt
Men selv om det er en fiskerett, er det ikke noe å spise på daglig basis, mener hun.

- Det er jo som kjent lite grønnsaker i sushi, så jeg anbefaler jo ikke å leve på sushi og spise det hver dag. Det er viktig med variasjon gjennom uken, sier hun.

Det er likevel noen tilfeller der ernæringsfysiologen spesielt anbefaler sushien. Da er kombinasjonen av ris og fisk nemlig optimal.

- Sushi er faktisk spesielt godt egnet som måltid etter at du har trent. Da trenger du både raske karbohydrater og protein til restitusjon, så da er sushi midt i blinken!

Styr unna tempura
Sushi kommer i mange varianter, der nigiri og maki er de vanligste. Sashimi er en fiskerett som mange også regner under sushibetegnelsen. Nigiri er et fiskestykke oppå en risbit, mens maki er fisk eller grønnsaker med ris rundt, rullet inn i sjøgress. Sashimi er en filet, ofte av laks, skåret i tynne skiver.

Hvis vi vil velge sunt, hvilke typer bør vi da velge?

Sushi og Norge

- Sushi ble først solgt som gatemat i Tokyo rundt 1850

- Retten kom til Norge midt på 1980-tallet, da den første restauranten åpnet.

- I 1999 ble den første kjederestauranten i landet åpnet

- I 2008 var det 67 utsalgssteder i Norge

- Tre år etter, i 2011, var det 150 utsalgssteder bare i Oslo

- I dag selges ferdig sushi i nesten alle dagligvarekjedene. Det har også blitt vanlig å lage retten hjemme

Kilde: Wikipedia

- Personlig foretrekker jeg sashimi der du spiser fisken som den er, og gjerne med ris ved siden av. Da er det lettere regulere mengden ris, sier Lise von Krogh.

- Så har du jo nigiri som er greie. Når det gjelder makirullene så er det jo litt forskjellige typer som finnes. Noen av de er friterte, og de bør man ikke spise så mye av.

- Det finnes jo fritert sushi, for eksempel tempura maki med reker. Er disse i det hele tatt sunne?

- Rekene er proteinrike, men vinningen går litt opp i spinnga når man friterer, sier hun.

- Crabsticks og reker er veldig proteinrikt, men dessverre ikke gode kilder til omega 3, sånn som tunfisk og laks, legger hun til.

- En god vane
Sushi har altså en del raske karbohydrater, men er likevel bra som ferdigmat, bra som middag en gang i blant og spesielt bra etter trening. Det bidrar til at vi spiser mer fisk, og ikke minst at vi får i oss omega 3-fettsyrer. Så hva er ernæringsfysiologens dom? Er hun positiv til denne matretten?

- Ja absolutt! Noen vil jo si at soyasausen har mye salt. Og eddiken som tilsettes risen inneholder jo litt sukker. Men likevel synes jeg at å kunne spise fisk på denne måten er en god vane, konkluderer ernæringsfysiologen.

Vil du har mer Side2-stoff? Sjekk vår forside!

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken