Gå til sidens hovedinnhold

Her er SUV-nyhetene

Se tøffingene som snart ruller ut på Norges veier.

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Den årlige bilmessen i Genève åpner dørene den 4. mars, og som vanlig presenteres det en rekke nye spektakulære bilmodeller.

Når det gjelder SUVer, har Nettavisen gått gjennom noen av de viktigste nyhetene for 2010:

VW Touareg
VW har tenkt å presentere en helt ny Touareg. Den skal nå være 208 kg lettere, og skal være både lenger og lavere enn sin forgjenger.

Bilen antas å komme på norske veier i mai, og forventes å ha en startpris i underkant av 800.000 kroner.

I Norge blir trolig V6 TDI-motoren på 3,0 liter og 240 Hk den mest populære motoriseringen.

Senere kommer også en TDI-versjon på 204 Hk. I tillegg leverer Volkswagen også en 4,2 l V8 TDI dieselmotor på hele 340 hk.

Samtlige versjoner av den nye Volkswagen Touareg har firehjulstrekk og en åttetrinns Tiptronic automatgirkasse som standard. Volkswagen Touareg er dermed første SUV med en slik girkasse.

En hybridversjon er ventet, Touareg V6 TSI med 333 hester, som kommer i juni.

Facelift BMW X5
BMW X5 kommer nå med plastdetaljer lakkert i bilens farge og luftinntak foran.

Toppmodellen xDrive50i kommer med en turbomatet 4,4-liters V8’er med en effekt på 407 hester og 600 Nm. Denne fyker av gårde 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Bilen kommer først til USA og er ventet til de norske forhandlerne i mai.

Kia Sportage
En ny tredje generasjon av Sportage vil komme i salg i Europa og Norge i løpet av andre halvår i år.

Den skal være lengre, lavere og bredere enn forrige modell, og skal ha da mer plass til passasjerer og bagasje. En økt akselavstand skal gi forbedrede kjøreegenskaper.

Få tekniske detaljer er kjent, men det er antatt at den vil komme med både to- og firhjulstrekk.

Mini Countryman
Denne kommer med fem dører, og fås med firhjulsdrift.

Her skal visst voksne ha nok av plass i baksetet, i motsetning til hva man kan si om Clubman stasjonsvogn og Mini kabriolet.

Her kan man nok diskutere om man skal definere bilen som storvokst framfor SUV...

Tre bensin- og to dieselmotorer vil være tilgjengelig, med fra 90 til 184 hester.

Mitsubishi Asx
En femseter mini-SUV, som måler 4,3 meter lang. Den skal everes med både forhjuls- og firehjulstrekk.

De tekniske spesifikasjonene er knappe, men det er kjent at i tillegg til andre tilgjengelige drivlinjer vil den europeiske versjonen bli tilpasset en helt ny 1.8 liter turboladet dieselmotor med direkte innsprøyting og Euro-5 standard.

Stop/start teknologi er på plass, og kombinert med en 6-trinns manuell girkasse vil Mitsubishi ASX bli svært en utslippsvennlig og drivstoffeffektiv familiebil oppgir produsenten.

Mitsubishi ASX blir introdusert i Norge i 3. kvartal 2010.

Nissan Juke
En blanding av småbil og SUV - men skal være noe større enn Nissan Note.

Fra et designperspektiv er den nedre delen av Juke en ren SUV. Her finner du en blanding av store hjul, brede felger, høy bakkeklaring og et robust ytre under en topp som er en ekte sportsbil med høy midje, slanke linjer og en kupéstil med et skrånende takparti. Kupéeffekten understrekes videre av bakdørene, som har skjulte håndtak i dørkarmen.

Juke er bygget på Renault-Nissan-alliansens B-plattform og har en akselavstand på 2530mm. Bilen er 4135mm lang, 1765mm bred og 1570mm høy.

Salget av Juke starter i Japan til sommeren, og lanseres i Europa og Nord-Amerika tidlig i høst.

I Europa vil tre forskjellige motorer være tilgjengelig når salget starter i år: en dieselmotor og to 1,6-liters bensinmotorer, alle Euro 5-klassifisert.

VW Polo Cross
Fremdeles ingen firhjulsdrift i sikte på Polo Cross. I stedet skal et hevet karosseri på 1,5 centimeter bidra til en framkommelighet.

Til tross for sitt «terrenglook», har Cross-versjonen aldri vært terrengbil. I stedet skal den betraktes som en smidig bybil for snørike tider.

Tre bensinversjoner vil bli tilgjengelig, hvor den minste utgaven kommer med en 1,2-liters motor med 70 hester. Deretter kommer 1,4-litermotoren på 85 hester.

Den største motorversjonen dreier seg om en 1,2 TSI med turbo og 105 hestekrefter, og gjør at Poloen når 0-100 km/t på 9,9 sekunder. Toppfarten er satt til 188 km/t.

Utslippet er satt til 128 gram CO2/km, og den skal ha et forbruk på 0,55 liter på mila (blandet).

Bensinmotorene kommer med en sekstrinn manuell girkasse som standard. En sjutrinns DSG dobbeltkløtsjgirkasse vil kunne leveres til versjonene med 85 og 105 hester.

Alle tre dieselmotorene er varianter av 1,6 TDI-motoren, og det er kun effekten som skiller de: 75, 90 og 105 hester.

Alle tre har et forbruk på 0,43 liter diesel på mila og slipper ut 113 gram CO2/km. Alle kommer med en sekstrinn manuell girkasse, men 90-hesteren kan leveres med DSG. Da hopper forbruket opp til 0,46 liter diesel på mila.

I Norge vil bilen bli tilgjengelig i mai, og forventes å ha en startpris rett under 215.000 kroner.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Se flere bilder her:

2921

Kommentarer til denne saken