Gå til sidens hovedinnhold

Her er de nye SUV-ene

«Alle» bilmerker skal ha en SUV i stallen. Her er nyhetene i 2008.

På midten av 1990-tallet hadde de færreste hørt ordet SUV. Nå feier en Sport Utility Vehicle-bølge over landet. Nesten hver femte solgte nybil kan regnes inn blant SUV-ene.

Fram til helt nylig har utvalget vært litt begrenset. I ti år fikk asiatiske merker ha de kompakte SUV-ene for seg selv, og det har gitt markedmakt: Toyota RAV4 er så langt i år landets fjerde mest solgte bil.

Nå kommer det ene europeiske merket etter det andre med SUV-er til mer eller mindre folkelige priser. I år har vi fått blant annet Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser, som begge riktignok bygges av Mitsubishi. Også Opel Antara er på plass, bygd av Daewoo i Sør-Korea.

Men hungeren etter nyheter er åpenbart ikke mettet med det. Da VW Tiguan nylig ble lansert, hadde importøren allerede 1100 bestillinger på bilen. Uten at noen av kjøperne hadde sett den.

Her er noen av de viktigste SUV-nyhetene i 2008, sortert i alfabetisk rekkefølge:

Audi Q5
Ryktene forteller at Audi vil vise denne bilen i løpet av kort tid. Gode computertegninger basert på spionbiler og intern informasjon finner du for eksempel hos auto motor und sport.

Q5 blir rundt 470 cm lang, og dermed betydelig nettere i parkeringshuset enn den amerikadigre Q7. Teknologien stammer fra den nylig lanserte A4.

Den nye Audi-SUV-en vil ventelig få en toliters dieselmotor med 140 hk som rimeligste motor. Bilen er trolig klar for salg høsten 2008.

BMW X6
Sportsversjon med coupéformer av X5. Internasjonale bilmagasiner har allerede fått noen små prøveturer, og de rapporterer om en SUV med suverene kjøreferdigheter. Det skyldes blant annet det siste innen antikrengeteknikk og kraftfordelingselektronikk.

X6 kommer i mai. Vent deg priser i X5-området og vel så det.

Les også: Her er BMWs sære SUV

Chevrolet Tahoe Hybrid
GM kommer med hybriddrift, og først i monsterstore SUV-er. Både Tahoe og Cadillac Escalade får V8-motor sammen med elektromotoren. Den skal senke forbruket med 50 prosent i byen.

Det bidro kraftig til at Tahoe Hybrid ble «Årets bil» i USA.

Dodge Journey
Journey er allerede vist på europeiske bilmesser, men det drøyer til sommeren før bilen kommer til Norge. Vi snakker om en rommelig amerikaner med tysk motor:

Panseret skjuler nemlig VW-konsernets tolitersdiesel med 140 hk.

Les mer om bilsamarbeid på kryss og tvers: ...men inni er de like

Ford Kuga
Kompakt SUV i samme marked som Nissan Qashqai og VW Tiguan. Nyheten, som kommer til våren, blir knapt 4,5 meter lang. Basisen stammer fra Focus, og det er en plattform som etter hvert har gitt en hærskare med velkjørende biler (for eksempel Volvo V50, Mazda 3 og 5 og Ford C-Max).

Kuga fås med drift på både to og fire hjul. Motorutvalget vil bli som i Focus, trolig med unntak for de aller minste motorene. Kompakt-SUV-en kommer i salg seint på våren.

Les også: Slik tenker Kuga-designeren

Lexus RX
En ny versjon av den japanske suksess-SUV-en kommer i oktober. Det er ikke minst hybridversjonen som har gitt RX blest og salg. En V6-motor er koblet sammen med elektrodrift, og det gir V8-krefter uten at forbruket stiger tilsvarende.

Størrelsen på den nye RX blir omtrent som for dagens modell, men formene blir mer coupéaktige. Også den nye RX fås i hybridutgave.

Mercedes GLK
Mercedes følger Audi Q5-oppskriften: Med basis fra merkets mellomklassebil, det vil si C-klassen, bygger også de en konkurrent til BMW X3. I praksis er drivverket hentet fra en firehjulsdrevet C-klasse. Designen er derimot inspirert av den gigantiske GL.

Også GLK får firesylindret diesel som basismotor. Bilen er klar utpå høsten. Et spionbilde finner du blant annet hos Highmotor.

Renault Koleos
Renaults første SUV har ut fra bildene å dømme et nært slektskap til Nissan Qashqai, men teknikken skal komme fra X-Trail. Koleos er vist som konseptbil, og da med en kraftig dieselmotorer på 180 hk. Den drøyt 4,5 meter lange byjeepen vil helt sikkert komme med mindre motorer når den lanseres.

Den franske RAV4-utfordreren skal være klar for salg mot slutten av sommeren.

Subaru Forester
Subaru har status som 4x4-ekspert, men lider i Norge litt under mangel på dieselmotorer. Det blir det ordning med når den nye Forester kommer – riktignok ikke med en gang.

Den nye modellen kommer til våren, men dieselmotor er først på plass til høsten. Dieselmotoren vil også finne veien ned i motorrommet til for eksempel Outback.

Volvo XC60
Mye av teknikken kommer fra Land Rover Freelander, men svenske-SUV-en vil droppe Land Roverens omfattende framkommelighets-elektronikk og -teknikk.

XC60 skal nemlig bli en sportslig SUV med fokus på veiegenskapene, noe formene på konseptbilen forteller mye om. Den som fortsatt tenker kasse når noen sier Volvo, må definitivt tenke om igjen.

Den mest aktuelle motoren i Norge blir trolig en toliters diesel med 136 hk. Mer saft i frasparket fås ved å velge femsylindret diesel- eller bensinturbomotor, men da ryker også prisen i været. Bilen lanseres til høsten.

Les også: Framtidas Volvo

Kilder til denne artikkelen er blant annet auto motor und sports nyhetskalender.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.