Firehjulsdrevne SUV-er kan gi et uovervinnelig inntrykk på vinterføre. Igangsetting på glatta går som en lek. Gi dem en nedsnødd motbakke, og de freser opp.

SUV-ene er et bevis på at fire er mer enn dobbelt så mye som to – så lenge vi snakker om antall hjul som får drivkrefter. Grepet rett fram er intet mindre enn formidabelt.

Les også: Derfor er brede vinterdekk dumt

Men det ekstra grepet kan også ha en ulempe: Det kan føre til at du ikke merker hvor glatt det er. Bedre blir det ikke av at du sitter høyere i en SUV, med større avstand til hjulene. Med økt avstand reduseres gjerne følelsen med hva som skjer under dekkene.

Det kan være en av faktorene til at SUV-er – stikk i strid med hva en kanskje skulle tro – har vært overrepresentert i skadestatistikk.

Ifølge forsikringsselskapet If øker tallet på skader med 50 prosent for SUV-er om vinteren.

- De viktige tilbakemeldingene du får gjennom rattet på glatt føre, blir generelt mer utydelige i en SUV. Da kan det være fare på ferde når du kommer til svingene eller skal bremse opp, sier Kjell Magne Aalbergsjø, redaktør for auto motor og sport.

Aalbergsjø har gjennomført dekktester i flere år og er en av de fremste ekspertene på dekk i Norge.

Bremser ikke bedre
Firehjulsdrift gir ikke bedre friksjon under bremsing. Det er en selvfølge, men likevel fort gjort å glemme fordi du har fantastisk grep når du gir gass.

- Når en stor, tung og høy SUV begynner å seile, kan den dessuten være betydelig verre å hanskes med enn en vanlig personbil, sier Aalbergsjø.

Les også: Sommerdekk på vinterføre kan koste dyrt

Flere bil- og dekkforretninger kan fortelle om sjåfører av store SUV-er som først har valgt piggfrie vinterdekk, men som har byttet til piggdekk temmelig kjapt. Særlig gjelder det for de største SUV-ene.

Dårlig utvalg
Noe av årsaken til at piggfrie vinterdekk har satt skrekk i enkelte SUV-sjåfører, er at de hittil stort sett har vært av den kontinentale typen (inntil i fjor hadde bare ett merke, nemlig Bridgestone, piggfrie SUV-dekk for nordiske forhold). Kontinentale vinterdekk er tilpasset en vinter med mindre snø og mer fuktighet enn den norske, og tåler også større fart.

Grunnen til at utvalget har vært magert, er at SUV-er har større dekk enn «vanlige» personbiler.

- De kontinentale dekkene har blant annet hardere gummi. Under visse forhold, og spesielt på is, gir de betydelig dårligere grep enn nordiske piggfrie vinterdekk, sier Aalbergsjø.

Les også: Slik skifter du dekk

I høst har imidlertid ytterligere tre merker, Continental, Nokian og Michelin kommet med piggfrie SUV-vinterdekk. Aalbergsjø mener at det gjør at flere SUV-sjåfører vil være godt tjent med piggfrie dekk.

- Men fordi følelsen med føret er redusert i en høy SUV med stor avstand til hjulene, kan pigger under visse forhold gi det ekstra grepet og følelsen du trenger for å kjøre skadefritt, sier Aalbergsjø.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.