Gå til sidens hovedinnhold

Suzanne (17) er mer sett enn Zlatan

Treningsvideoen med bergenser Suzanne Svanevik (17) er snart sett syv millioner ganger.

Da BA skrev om treningsvideoen med bergensjenten Suzanne Svanevik (17) første gang i november i fjor, var den vist 100 000 ganger på seks dager.

Allerede like over nyttår jublet Svanevik over fire millioner visning av videoen, som på Youtube har tittelen «17 year old-girl performing movements most guys can't do».

Se videoen nederst i saken.

– Det er helt sinnsykt, og jeg må innrømme jeg er litt stolt, skrev hun på bloggen sin, supersterk.no, 5. januar.

Det skriver Bergensavisen.

Videoen viser den spreke tenåringen som gjør et Crossfit-program med gymastiske øvelser, olympiske løft og tradisjonelle styrkeløft.

Nå er videoen sett 6 500 000 ganger, og videoen topper listen over meste sette Youtube-videoer i kategorien sport.

Til sammenligning er en video der fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic sparker Antonio Cassano i hodet, sett 3 364 000 ganger siden 9. mai i fjor.

Ofte litt ekstremt
– Dette er et høyt og imponerende tall, sier innholdsutvikler i Knowit, Bjørn Tore Lysnes, som har lang erfaring med sosiale medier, og tidligere blant annet har vært nettredaktør i BA.

Han tror videoen treffer en trendbølge der helse, kosthold og utseende står i fokus - og der Crossfit-treningen på kort tid har gjort seg bemerket med høy intensitet og «back to basic»-øvelser.

– Hvis videoen spres globalt i Crossfit-miljøene, får den god trafikk bare gjennom det, sier Lysnes.

– Innhold som eksploderer trafikkmessig på internett, er ofte litt ekstremt. Hvis det er morsomt, er det gjerne veldig morsomt. Hvis noen slår seg, slår de seg gjerne voldsomt. Innholdet må være oppsiktsvekkende, forklarer han.

– De som har lagt ut denne videoen har vært flinke til å lage en tittel som vekker interesse. Den er merket på en måte som gjør at nok mange blir interessert, sier innholdsutvikleren.

Han sier at trafikk avler trafikk, og at hvis en video først er sett av mange, vil enda flere se den.

– At dette er en video av en ung jente som trener, har nok også mye å si, tror Lysnes.

Feedback fra fitnessfolk
– Jeg får veldig mange positive tilbakemeldinger direkte, ansikt til ansikt, med meg, forteller sier Suzanne Svanevik til BA.

– Men indirekte får jeg en del negative meldinger. Det er vel bare sånn det er, sier den kruttsterke jenten, som sier at hun klarer å ikke bry seg om det.

Hun har inntrykk av at det er alle salgs folk som ser videoen hennes.

– Fra treningsmiljøene får jeg spesielt mange tilbakemeldinger fra crossfit- og fitness-folk, sier Svanevik.

Bloggen sin startet hun etter at bloggmamma Trine Grung tok kontakt og lurte på om Svanevik ville starte en treningsblogg. Også produsenter av treningsklær og treningsutstyr har tatt kontakt. Hun har allerede takket muntlig ja til en avtale med en kostholdsprodusent.

– Planlegger du noen flere videoer?

– Nei, ikke akkurat nå. Men det kan komme flere, sier Svanevik.

Bergen på Youtube-toppen
Også flere andre bergensvideoer gjør det skarpt i Youtube-toppen.

Øverst på listen ligger de nye gitarkameratene, med arnabu Kurt NIlsen i spissen, og videoen av deres Skavlan-opptreden med coverlåten Hallelujah. Videoen er nå sett hele 57 243 000 ganger.

Nest øverst ligger en trailer for Den nationale scene-oppsetningen av «En sporvogn kalt begjær». Traileren ble lagt ut 15. februar 2010, og er nå sett 41 769 000 ganger.

Vebjørn Rodals VM-gull på 800-meter i 1996, regnes av mange som et av de største norske sportsøyeblikkene. En video av løpet, lagt ut 3. august 2009, er vist 57 700 ganger.

Les flere saker fra Bergensavisen.

HTML EMBED
Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken