Gå til sidens hovedinnhold

Svakt fra Sense

Sense-sjef Bjørn Erik Reinseth opplevde fallende omsetning og underskudd i første kvartal. Nå skal kostnadene kuttes, og mobilselskapet skal fokusere på å få inn mer lønnsomme kunder

Sense fikk et resultat før skatt på minus 2,1 millioner kroner i første kvartal, mot 0,1 millioner samme kvartal i fjor.



Omsetningen falt 9 prosent til 139 millioner kroner.



Driftsresultatet ble minus 1,3 millioner. Fire analytikere Finansavisen hadde snakket med på forhånd ventet i snitt et positivt driftsresultat på 3,8 millioner kroner.



Bruttomarginbidraget var 61,2 millioner kroner, en økning på 8 prosent fra i fjor, noe som skyldes bedre priser fra Telenor og Netcom, opplyses det.



Omsetning pr. bruker (utenom kontantkort) i Norge var 260 kroner, som er 5 prosent over første kvartal i fjor. I Sverige var tallet 119 svenske kroner, en nedgang på 10 prosent.



Antallet kunder økte med snaut 3.600 i løpet av kvartalet, noe selskapet har meldt om tidligere.



Men det var kontantkortkundene som økte, mens de mer lønnsomme kundene som betaler regning, falt. Fokus vil nå være på dette segmentet, opplyses det.



Sense har signert en distrubisjonsavtale med mobilkjeden Klart Svar, som ventes å gi å bedre gjennomslag hos små og mellomstore bedrifter, og høyere omsetning pr. kunde.



I andre kvartal ventes det en sesongmessig økning i omsetning pr. bruker. Sense gjennomgår nå driften, og venter å kunne kutte kostnadene med minimum 1 million kroner pr. måned, med effekt fra fjerde kvartal.

Reklame

NÅ: Gjør julegavekupp hos to friluftsgiganter