(SIDE2): Det er ikke bare smånervøse, fiklende og pubertale tenåringer som opplever klamme hender og svetteringer under armene. Spesielt i sommervarmen er svetting en naturlig del av hverdagen.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Sunt og nødvendig
Først og fremst må det sies at svette er helt naturlig, ja, faktisk riktig så sunt.

Svetting er nødvendig for å regulere kroppstemperaturen, og hvis man ikke svetter vil kroppen kunne bli overopphetet. Hvor mye vi svetter er individuelt og det avhenger av dagsform, trening, sykdommer, medisinbruk, graviditet, hormoner og mye annet. Mange sjeneres av svetteringer på T-skjorten og er spesielt redd for at det skal lukte.

Sjenerende svette kan unngås
Det finnes heldigvis råd. Ung, no skriver at det spesielt er svette som blir liggende på huden en stund som gir dårlig lukt. God hygiene med vask eller dusjing om morgenen og etter trening er en god måte å holde svettelukten unna på. Lukten setter seg også i klærne, så det er viktig å skifte sokker og undertøy daglig samt sørge for at resten av plaggene er nyvasket eller rene.

Velg bomull
Svettelukt setter seg ifølge nettstedet mer fast i syntetisk tøy enn i bomull, og sistnevnte tåler ofte en varmere vask. Dermed kan det være lurt å ha plagg i bomull innerst mot huden, og gjerne gå for litt løse klær fremfor tettsittende. Lyse og hvite farger på klærne er ofte mindre avslørende enn fargerike.

Deodorant og antiperspirant
Deodoranter og antiperspiranter er også viktig for å forebygge svette og lukt. En deodorant vil redusere svettelukt uten å påvirke produksjonen, mens en antiperspirant vil redusere mengden svette. Flere produkter er en kombinasjon av de to. Husk å påføre på ren hud. Mange reagerer imidlertid allergisk på noen av slike produkter, så pass på å velge en uten parfyme eller som er mild. Det finne også produkter for ekstrem svetteproduksjon om disse rådene ikke skulle hjelpe.

Fotsvette
For å unngå fotsvette og lukt kan du vaske føttene hver dag, bytte sokker ofte, bruke luftige sko eller sandaler og ha mange sko å bytte på. Luft føttene og skoene så ofte du kan, og ved store plager kan talkum eller antiperspirant for føttene være aktuelt.