Det sier Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa. Søndag skrev Canariajournalen om en tidligere svindler som fortalte om metodene som brukes på nordmenn på Kanariøyene.

Wiik forteller at det finnes fire hovedtendenser for hvordan nordmenn opplever at de blir svindlet på de populære ferieøyene.

1. Timeshare på topp

- Timeshare på Gran Canaria er det vanligste, sier Wiik til Nettavisen.

Nettavisen har tidligere skrevet om nordmenn som opplever at de har blitt svindlet av timeshareselskaper i Syden. Sakene dreier seg i hovedsak om tvister knyttet til tilbakesalg av timeshareandeler.

Wiik forteller at antallet henvendelser fra frustrerte nordmenn som føler seg lurt av timesharefeller har økt. Han tror årsaken er at spanske domstoler har gitt klagere medhold i flere saker, og at det nå er lettere å få timeshare-avtaler ugyldiggjort.

Les også: Svindler avslører alt

2. Elektronikk

Mange nordmenn opplever også svindel i fotobutikker. Den tidligere svindleren «Estafan» fortalte nylig triksene svindlerne bruker til Canariajournalen.

- I 2014 ble et par som var på ferie på Gran Canaria bedt om å taste inn pin-koden flere ganger og på flere kort. Det endte med at de betalte 150 000 kr. Det er en kjent måte at man blir manipulert til å taste inn pinkoden flere ganger eller at beløpet får en null for mye bak, forteller Wiik.

Wiik forklarer at man blant annet kan klage til Finansklagenemda (ekstern lenke) dersom man er blitt lurt. I tillegg kan man, selv om man har tastet inn pinkoden selv, ha rett på å få pengene tilbake.

- Dersom man i tilstrekkelig grad har blitt manipulert til å taste inn pinkoden, så kan man få kjøpet kansellert.

3. Leiebil

Også i leiebilmarkedet er svindel utbredt. Krav om tilleggsforsikringer eller dekking av drivstoff er blant de vanligste metodene.

- Leiebilselskapene lager smarte avtaler, slik at du betaler for mer drivstoff enn du har brukt. Eller så kan det skje at du får beskjed om at det er skader på bilen, så selskapet enten tar ut penger fra kontoen din eller sender et krav om at du må betale, sier Wiik.

4. Ferieleiligheter

Det siste mest utbredte er ferieleiligheter.

- Det er tilfeller der privatpersoner leier ut og leiligheter og lager en fiktiv annonse. Vi får en del henvendelser om dette, forteller Wiik.

- Bruk kort...

Forbruker Europa fikk totalt 2100 klager og henvendelser i 2015, og antallet er økende. Wiik tror dette skyldes at nettverket er mer kjent for folk enn tidligere. Samtidig sier han at mange nordmenn nok ikke vet hvordan de bør betale.

- Det som er kritisk er hvordan man har betalt. Om du har brukt et Debet-kort eller kredittkort, har du god beskyttelse og det er mye tryggere enn bankoverførsel. Angrerettloven gjelder og man kan fremme krav og kreve reklamasjon mot kortselskapet, sier han.

- Hvis du betaler fra bankkontoen din, har du normalt ingen rettigheter overfor banken. Og om du betaler kontant, er det ingen reklamasjonsrett.

- Bruk kort. Pass alltid på at du ikke betaler for mer enn du skal og at sikkerheten er ivaretatt.

...og pass på

Wiik forteller at man også på restauranter bør være på vakt.

- På restauranter tar de kanskje med seg kortet ditt når du skal betale. Da har du gitt fra deg kortet ditt, og i teorien kan noen gjøre hva de vil med det. Du bør ha full kontroll over kortet ditt til enhver tid. Ta på deg brillene, rett deg opp og ha fullt fokus når du skal betale, understreker Wiik.