Designerne i amerikanske Cannondale og Priority Designs har skapt en konseptsykkel som endrer form etter terrenget.

Konseptet går under navnet CERV, Continuously Ergonomic Race Veichle.

Landeveissykkelen endrer lengde på setepinnen og styret, skriver Ingeniøren.

Les også: Dette er verdens raskeste sykkel

Aerodynamikk

Poenget med systemet er å skape minst mulig luftmotstand, samt sikre mest mulig effektiv sittestilling.

I utforkjøringer senkes både setepinne og styre for at rytteren skal få en lav og utstrakt posisjon. Under klatring i motbakker heves både sete og styre for at rytteren kan sitte mer oppreist.

Systemet skal erstatte det konvensjonelle bukkehornsstyret, der rytteren bytter grep etter hvilken luftmotstand som ønskes.

Setepinnen er selvsagt dråpeformet og kan heves og senkes 100 millimeter på sykkelen. Styret kan heves og senkes 85 millimeter.

Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer

Akseldrift

Sykkelen mangler en klassisk forgaffel.

Istedenfor svinger sykkelen ved at styrets bevegelser overføres gjennom et sinnrikt system av akslinger skjult i rammen.

Sykkelen har heller ikke kjede. Bakhjulet er drevet av en aksling som er skjult i bakgaffelen.

Cannondale vokter detaljene rundt sykkelen nøye. Da tohjulingen nylig ble presentert under den tyske Eurobike-messen, var den utstilt i en lukket glassmonter.

Det spørs imidlertid om det internasjonale sykkelforbundet (UCI) noensinne kommer til å godkjenne det kreative designet.

Denne saken er først publisert på tu.no. Les også: