(SIDE2:) - Han er mellom 40 og 50 og har terrengsykkel, sa en person NRK Østlandssendingen spurte om hvem de trodde var den typiske Oslo-syklisten.

Og de hadde helt rett. Bare en av tre syklister innen Oslo by er kvinner. I andre europeiske sykkelbyer er fordelingen 50-50.

Det viser en ny undersøkelse gjort for Oslo kommune.

Godt trent mann

Det har kommet flere oppfordringer fra kommunehold om å la bilen stå og heller bruke sykkel eller kollektivt. Men det er ikke kvinner som har grepet sjansen.

- Observasjonene våre viser at den typiske syklisten i Oslo er en mann, 35 pluss, godt trent, som kjører mountainbike eller racersykkel, sier sykkeldirektør Rune Gjøs i Oslo kommune til NRK.

Samtidig melder ANB og Bergensavisen at en fatbike, er den store julegaven i sportsbutikkene i år.

Årets julegave

Dette er en sykkel med ekstremt brede dekk, og som er godt egnet for sykling i snø. Rundt på landets skiaanlegg er sykkelen å se flere steder. På sommerstid kan sykkelen brukes i myrer og terreng.

LES OGSÅ: Har kroppsstørrelsen noe å si?

- Vi tok inn 20 sykler, og har solgt ut 19. Vi har bare utstillingsmodellen igjen, sier Fredrik Amundsen, varehussjef ved G-Max Åsane til Bergensavisen..

LES MER FRA BA:Her er årets feteste julegave

Det gjenspeiler at det faktisk er færre kvinner enn menn som sykler i Oslo og også andre av landets byer.

De fleste NRK Østlandssendingen spurte mente det skyldes et dårlig utbygd sykkelveinett og at kvinner føler seg mer utrygge enn menn i trafikken på sykkel.

Undersøkelsen til Oslo kommune gir ingen konkret svar på hvorfor flere menn enn kvinner sykler i Oslo.

- Men sannsynligvis skyldes det at særlig kvinner opplever det å sykle i Oslo-trafikken som utrygt. Det kan i hvert fall virke slik dersom vi sammenligner med tall fra blant andre europeiske byer, sier Gjøs til NRK.

Göteborg har en sykkelandel som er nesten dobbelt så stor som Oslo.