At omdømme er alfa og omega når det gjelder salg av forbruksvarer er Tine-saken et kroneksempel på. Det bonde-eide samvirket, som ikke bare produserer ost- og melkeprodukter men også er såkalt markedsregulator, har fått merke kundenes vrede etter avsløringer om misbruk av markedsmakt.
Hvitost-salget for Tine har falt med hele 25 prosent, ifølge Aftenposten. Samtidig har folket fått øynene opp for Tines konkurrent, børsnoterte Synnøve Finden, som i uke seks solgte 58 prosent mer enn gjennomsnittet. I forrige uke solgte de hele 73 prosent mer enn normalt.
- Salgsøkningen er generell og gjelder alle produkter og hele landet. Det sier markedssjef i Synnøve Finden, Stein Ove Jordal, til Aftenposten.
- Det er vanskelig å si noe om hvor lenge dette vil vare, men vi er ganske sikker på at den positive salgseffekten vil fortsette i alle fall en stund fremover, sier Jordal.
Dette har også vist seg i kursen til oste-produsenten. Kursen har steget nesten 10 prosent på en uke, og siden nyttår har kursen lagt på seg 49,77 prosent.
