(SIDE2): Det er kanskje lett å være etterpåklok, men noen ganger er det nesten så man blir forbannet på andres idioti.

Underholdningsbransjen er et lite tilgivende sted, og Side2 gir deg her noen av de aller verste avgjørelsene noensinne.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Decca sier nei til The Beatles
1. januar 1962 hadde Brian Epstein fått til en audition med plateselskapet Decca i London. De fire Liverpool-guttene John, Paul, George og Pete (dette var før Ringos tid) spilte inn femten låter på under en time, men noen uker senere takket A&R-mannen Dick Rowe nei til The Beatles.

- Gitargrupper er på vei ut, Mr. Epstein, forklarte han.

Kort tid senere var The Beatles megastjerner med «Please Please Me», og Rowe signerte siden The Rolling Stones til Decca basert på en anbefaling fra alltid galante George Harrison...

Metallica vs. Napster
Tungrock-gigantene, som en gang var alle kvisete fjortenåringer med kasettopptakeres favoritt, bestemte seg i 2000 for å gå til krig mot fildelingstjenesten Napster (husker dere den?).

Spesielt trommeslager Lars Ulrich var negativ til at «alle» plutselig kunne skaffe seg Metallicas musikk gratis, og saksøkte like greit Napster. Søksmålet endte med et forlik, og sørget for at hele 300 000 Napster-brukere ble utestengt fra tjenesten.

I ettertid har dog Ulrich uttrykt en viss form for anger, siden kidsa som en gang digget bandet hans vendte dem ryggen.

- Vi visste ikke nok om denne typen grasrot-aktiviteter og dette nye fenomenet. Vi var bare så vant til å forsøke å kontrollere alt som hadde med Metallica å gjøre, uttalte han til nettradioen LAUNCHcast.

Hot Coffee-skandalen og GTA
«GTA: San Andreas» var i utgangspunktet en gigasuksess da det ble sluppet i 2004. Men ett år senere oppdaget hackere et skjult sexspill, hvor man kunne styre hovedpersonen i spillet gjennom et samleie med sin kjæreste.

I puritanistiske USA er som kjent sex mye verre enn vold, og som et resultat ble aldersgrensen på spillet flyttet til «kun for voksne». Dermed ble spillet fjernet fra butikkhyllene i flere store butikkjeder. Til sammen kostet skandalen spillselskapet Take-Two Interactive hele 120 millioner kroner.

Det er dette man kaller å få smekk på pungen...

Artikkelen fortsetter under bildet

Ben Affleck blir B-Aff
Frem til Ben Affleck møtte Jennifer Lopez og spilte inn storkalkunen «Gigli», hadde fyren gjort det meste riktig i sin karriere så langt. Storsuksesser som «Good Will Hunting» og «Armageddon» hadde gjort Ben til et av Hollywoods heteste navn.

Men med katastrofale anmeldelser for både «Gigli» og den Kevin Smith-regisserte «Jersey Girl» (2004) sørget for at den nydøpte «B-Aff» opplevde sin første virkelige nedtur siden gjennombruddet.

Forholdet til forloveden Lopez gikk også skeis, og det var først i 2006 vi igjen så Affleck på lerretet. Også denne gangen var det Kevin Smith som styrte showet, med oppfølgeren til hans 90-tallsklassiker «Clerks».

Likevel har det liksom aldri helt tatt av igjen for Affleck etter møtet med J-Lo.

Artikkelen fortsetter under videoen

HTML EMBED

Tom Selleck og Indiana Jones
Steven Spielberg og George Lucas ville opprinnelig ha den mustasjbefengte 80-tallskongen Tom Selleck som Indiana Jones i «Raiders Of The Lost Ark». Den gikk, som dere sikkert vet, istedet til Harrison Ford.

Selleck hevdet han var for opptatt med å spille inn episoder av det fremtidige hit-showet «Magnum P.I.», men etter å ha tatt avgjørelsen ble TV-seriens innspilling utsatt i seks måneder. Dersom Selleck hadde takket ja til å spille Indiana Jones, ville han ha rukket dette med god margin.

Selv om «Magnum P.I.» ble en stor TV-suksess, er det vel ikke vanskelig å se for seg at mannen ville spilt i bedre filmer enn «3 Men And A Baby» dersom han hadde takket ja til rollen som Indiana Jones?

Ingen sjokolade for E.T.
I 1981 ringte Universal Studios til sjokoladefirmaet Mars og spurte om de var interesserte i å få plassert den berømte sjokoladen M&Ms i filmen «E.T.». I bytte ville Universal at Mars skulle hjelpe dem å promotere filmen.

Men brødrene Mars takket høflig nei, og i stedet gikk filmstudioherrene til konkurrentene Hershey's. Her ble det forhandlet frem en lignende avtale for sjokoladen Reese's Pieces, som den daværende Hershey's-sjefen Jack Dowd sa seg særdeles fornøyd med.

- Det var det største markedsføringskuppet i historien. Vi hadde måttet betale mellom 15 og 20 millioner dollar for samme eksponering ellers, uttalte han i sin tid.