Da det ble innført pant på engangsflasker og bokser i Tyskland fra 1. oktober, svarte deler av dagligvarehandelen, spesielt de tradisjonelle supermarkedene, med å fjerne disse typene emballasje fra hyllene.
Men det fører til tap av markedsandeler til lavpriskjeder, ifølge en fersk melding.
Øl på plastflasker (PET) vil klart øke sin markedsandel i 2004, ifølge en pressemelding på nettstedet Portal der Wirtschaft.
Meldingen er produsert av frilansbyrået Medienbüro Sohn. Det fremgår ikke om denne er finansiert av en oppdragsgiver, og i så fall hvem det er.
I meldingen fremgår det også at den store Aldi-kjeden vil satse sterkt på øl i PET-flasker.
Boikotten av engangsflasker og bokser har hatt som mål at andelen gjenbruksemballasje skal komme over en lovpålagt grense på 72 prosent. Men for det første er det tvilsomt om dette skje, og for det andre vil det i så fall gå flere år før dette formelt kan danne grunnlag for å fjerne dagens pant.
- Jeg kan ikke se for meg at den tradisjonelle detaljhandelen vil opprettholde sin boikottstrategi mot bokspanten. Tapet av markedsandeler til fordel for lavpriskjedene er betydelig. Jeg tror ikke gjenbruksandelen på 72 prosent på noen måte kan bli nådd. Håpet på denne mekanismen for å fjerne panten er fånyttes, sier adm. direktør Siegfried Harzheim i returselskapet Westpfand, ifølge meldingen.
