Som et plaster på såret til kunder som savner TVNorge og de andre Discovery-kanalene, tilbyr nå Canal Digital DPlay gratis ut februar. DPlay er Discoverys strømmetjeneste.

«Som et alternativ tilbyr vi deg å refundere kostnaden din for DPlay. Følg med på «Min Side» for oppdatert informasjon om hvordan du får refundert din kostnad», skrev Canal Digital på selskapets Facebook-side i går kveld.

- Det er hyggelig at innholdet vårt blir satt pris på. Og dette er en fin gest overfor seerne fra Canal Digital. Men vi er avhengige av langsiktighet, ikke én måneds horisont, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks, til Nettavisen.

Må ut med millioner
Canal Digital må betale full pris på 79 kroner når de nå skal dekke kundenes DPlay-abonnement i februar. Med om lag 1 million kunder vil det bli en dyr affære selv om bare noen få prosent av kundene skulle slå til på tilbudet.

- Vi lurer jo også litt på hvordan vi skal tolke dette. Har det gått opp for Telenor at vårt innhold er mer verdt enn det de har vært villige til å betale til nå? Hvis vi kan få 79 kroner måneden fra Telenor, blir våre opprinnelige krav bare lommerusk. Nå snakker vi kaffetrakter, sier Skoland.

Kaffetrakter-metaforen er blitt brukt av Discovery-sjef Harald Strømme om kravet selskapet har i striden om ny distribusjonsavtale. DN skrev torsdag at Discoverys krav er på 20 kroner ekstra per kunde hvert år de neste fem årene, noe som kan bli totalt 300 millioner kroner.

- Discovery bude ha gitt DPlay gratis
Kenneth Tjønndal Pettersen, kommunikasjonsdirektør, i Canal Digital, mener det begynner å bli vel mye kaffeprat fra Discovery-leiren.

- Dette handler ikke om verdisetting av innholdet, men om å gi kundene en mulighet til å se innholdet. Det er interessant å se at Discovery er mer opptatt av prisen på kaffekopper og kaffetraktere enn de tilsynelatende er av å få på plass en løsning, sier han til Nettavisen.

- For det viktigste nå er å få til en løsning som gjør det mulig å Discovery-kanalene tilbake på TV-skjermen, fortsetter Tjønndal Pettersen.

Kommunikasjonsdirektøren mener at Discovery selv burde ha tilbudt seerne DPlay gratis.

- Detter er jo reklamefinanserte kanaler som de burde ha gjort tilgjengelig for seerne sine. Nå er det i stedet vi som gjør dette mulig, avslutter Tjønndal Pettersen.

Eksperter med ulikt anslag
TV-sjef Morten Wiberg i Carat er enig i den siste uttalelsen til Tjønndal Pettersen.

- Det slo meg for noen dager siden at Discovery burde tilby alle kundene sine DPlay gratis, sier Wiberg til Nettavisen.

DPlay-tjenesten ikke er et ferdig produkt, og løsningen virker foreløpig bare på nettbrett.

- Jeg tror ikke det var sånn Discovery hadde sett for seg lanseringen av deres digitale plattform, fortsetter Wiberg, som anslår at mellom to og fem prosent av Canal Digital-kundene kommer til å slå til på tilbudet om gratis DPlay.

TV-ekspert Glenn Engebretsen i Mec tror anslaget er for høyt.

- Det er veldig vanskelig å anslå, men jeg tror tallet blir lavere, sier han til Nettavisen.

- Dett ser ut som et tiltak for å vinne kundenes sympati. Så langt i konflikten har nok sympatien ligget mest hos Discovery, fortsetter han.

Verken Wiberg eller Engebretsen tror Canal Digital risikerer noe ved å lære opp kundene til å se TV på strømmetjenester utenfor deres løsninger.

- Seere i alderen 20 til 29 år er den målgruppen som har høyest andel av seeingen på digitale plattformer, men nå under TV-striden konsumerer denne gruppen mer TV, og de ser også mer på lineær TV. Detter tiltaket er på ingen måte skummelt for Canal Digital, avslutter Engebretsen.

Kundene strømmer til strømmetjeneste
Ifølge Skoland har Discovery opplevd en eksplosiv vekst i antall abonnenter på DPlay etter at Canal Digitals kunder mister selskapets kanalpakke natt til mandag.

- Vi for venter at etterspørselen vil skyte ny fart som en konsekvens av Canal Digitals gratistilbud.