Gå til sidens hovedinnhold

TEMA: Føler du deg frisk?

Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

  • Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

Ukentlig vil vi i mars fokusere på hvordan maten du spiser påvirker andre aspekter av kroppen, og hvordan mat kan utspille sin funksjon som medisin for ulike plager. Fedonklubbens Katarina Lien er allmennlege og er ansvarlig for temaet i mars:

Føler du deg frisk?

Mange mennesker sliter med diffuse helseplager som hodepine, tretthet, søvnvansker, leddsmerter, fordøyelsesproblemer, magesmerter m.m. En del har også vært til lange utredninger og utallige legebesøk uten at noen klarer å finne ut hva som feiler dem. Dette fører naturlig nok til mye frustrasjon og gir kanskje også en følelse av ikke å bli tatt på alvor.

«De finner ikke noe galt, men jeg kjenner jo at jeg ikke er frisk». Som lege ved Dr. Lindbergs klinikk blir jeg ofte oppsøkt av pasienter som sier at de har prøvd alt, og jeg er sistemann i en lang rekke av behandlere. Det som har slått meg er at basale ting som kosthold, fysisk aktivitet, nok søvn og en meningsfull hverdag uten for mye stress sjelden eller aldri har vært et tema ved tidligere utredninger og behandlingsforsøk. Stor er derfor overraskelsen hos disse pasientene når de etter så liten tid som 1-3 måneder med ny livsstil føler seg mye bedre enn de har gjort på mange år. De fleste merker at energinivået stiger, humøret bli jevnere, søvnkvaliteten bedres, hodepine og leddsmerter forsvinner og fordøyelsen «går som en klokke».

Hvorfor blir vi egentlig så overrasket over dette? Kroppen trenger næring, aktivitet og hvile i riktige mengder for å kunne fungere optimalt, og vi har mye større makt over egen helsesituasjon enn det vi tror. På egen hånd kan vi kurere en rekke plager som legene ikke kan hjelpe oss med. Spis 5 ganger om dagen, og få i deg grønnsaker, fiber, sunt fett og tilstrekkelig med proteiner.

Unngå sukker og mat som gir raske blodsukkersvingninger. Beveg deg i 30 minutter hver dag, og finn en god balanse mellom stress og hvile. Husk at de fleste trenger minst 7 timer søvn hver natt. Disse enkle rådene kurerer mange slitsomme plager, samtidig som du forebygger alvorlige sykdommer som diabetes, hjerteinfarkt og høyt blodtrykk.

Reklame

Her kan du levere Vikinglotto

Kommentarer til denne saken