Gå til sidens hovedinnhold

Tenåringene svikter kinoene

Det lages spesielt mye filmer med unge mellom 15 og 23 år, men mens tenåringen svikter kinoen, har de eldre begynt å trekke inn i kinomørket.

(SIDE2:) Tall fra Norsk mediebarometer viser at det unge mellom 16 og 24 år så i gjennomsnitt 6,6 filmer på kinoene i 2005.

Sterk nedgang
Det er en nedgang på hele 34 prosent i den aldersgruppen sammenliknet med 2001 da de unge så i gjennomsnitt 10 filmer på kinoene.

Det er denne unge gruppen som regnes som hovedpublikum for filmer, og de som går mest på kino.

- Vi ser tendensen. Ungdom har så mye å velge mellom i dag av tilbud. Og vi ser særlig at vi mister de yngste gutta til spillindustrien, sier programsjef på Oslo kinematografer, Christin Berg til side2.

Heller ikke den oppvoksende slekt under tenåringssegmentet ser like mye film som før.

- Det handler om å utvikle kinovaner tidlig, og mange gjør ikke det i dag på grunn av andre tilbud, sier Berg.

Like mye DVD
Merkelig nok viser undersøkelsen at unge ikke ser mer DVD-film heller. Faktisk er tallene her ganske så stabile fra årene før.

- Det kan være at man bruker mer tid på PC, men at det er en direkte sammenheng her er farlig å si fordi det ikke er helt sammenliknbare størrelser, sier Odd Vaage i Statistisk Sentralbyrå til Side2.

Flere pensjonister
Oslo-kinoene har det siste året mistet flere besøkende enn andre kinoer rundt omkring i landet. Det skyldes i stor grad utbyggingen av utkantkinoene som også tar familiesegmentet.

Et felt Oslo-kinoene hevder seg på, er imidlertid såkalt voksenfilm. Eldre, og ensjonister ser i dag dobbelt så mange filmer som i 2001, viser tallene fra Norsk mediebarometer og særlig i Oslo er økningen markant.

Det gjør for eksempel at «luksuskinoen» Gimle som har vinservering går godt.

- Vi ser at voksne mennesker kommer tilbake til kinoene når barna flytter ut, sier Berg.

Kinoklubb
For en stund siden startet Oslo kinematografer Kinosonen som kjører ut førpremierer og tilbyr unge rabatterte billetter. Den har blitt en suksess og teller i dag flere tusen medlemmer.

Også skolekino og feriekampanjer vil det bli mer av. Samtidig har Oslo-kinoene også inngått et stort parkeringsamarbeid med de mange parkeringshusene i byen som sikrer kinoparkering til bare 45 kroner for familier og andre som ønsker å benytte bilen.

Reklame

Dette må til for å få den beste renten på boliglånet

Kommentarer til denne saken