Molde (SIDE2): Det er 39 år siden Terje Rypdal ga ut den legendariske plata «Bleak House». Bedre anledning til å framføre musikken for aller første gang enn når Rypdal i sitt 60. år skal være festivalartisten under Moldejazz, finnes knapt.

«Bleak House» var i 1968 en helt spesiell utgivelse med ditto musikk.Terje Rypdal henta allerede den gangen elementer fra jazz, rock og samtidsmusikk og satte det sammen til noe som var - og er - enkelt og greit Rypdalsk.

Som i 1968 var Knut Riisnæs sentral både som tenorsaksofon-solist og som arrangør. Jazzens aller største posør - etter at Miles Davis la ned hornet - den danske mester-trompeteren Palle Mikkelborg, er så tydelig Rypdals sjelsfrende - og du verden for en autoritet det er i hornet hans.

Når så tangentbehandler par excellence Ståle Storløkken og trommevirtuos Paolo Vinaccia virkelig viste hvilken empati de har med Rypdal og hans musikk, så blei åpningskonserten under årets Moldejazz akkurat den opplevelsen både gamle og nye generasjoner kunne ønske seg. Trondheim Jazzorkester var også i denne utgva et bortimot perfekt ensemble for å ta et større verk trygt hjem.

Terje Rypdal har de siste 40 åra vært en sentral musikant og komponist i et musikalsk landskap han har skapt sjøl. Urframføringa av «Bleak House» fortalte oss at musikken hans er fullstendig tidløs og når så Rypdal avslutta med å synge «Buonasera», så forteller det det meste om at vi har med en bauta å gjøre som ikke tar seg sjøl spesielt høytidelig heller.