Gå til sidens hovedinnhold

NetCom må kutte prisene

NetCom trues med dagbøter på 250.000 dersom de ikke setter ned prisene.

Tidligere i år påla Post- og teletilsynet (PT) NetCom å sette ned termineringsprisene på samtaler.

Dagbøter
NetCom har flere ganger prøvd å anke pålegget, og varslet tidligere denne måneden at de ikke kommer til å sette ned prisene før klagesaken er endelig avgjort. Nå truer PT med dagbøter på 250.000 kroner frem til selskapet innretter seg etter reguleringen, skriver tilsynet i en pressemelding.

Netcoms manglende priskutt vil nemlig kunne føre til at det blir vanskelig for andre tilbydere av mobil- og fastnett å sette ned sine sluttbrukerpriser for samtaler til Netcoms nett.

I klartekst: Tilsynet liker ikke at NetCom gjør det umulig for andre teletilbydere å tilby deg lavere ringepriser.

Går mot lik pris
Bakgrunnen for at termineringsprisene nå kuttes, er at NetCom har lov til å ta en mye høyere termineringspris enn Telenor. Telenor må altså betale NetCom mer penger for at en samtale skal gå fra Telenors nett til Netcoms nett, enn NetCom må betale for at samtalen skal gå andre veien.

Post- og teletilsynet vil den særnorske prisforskjellen til livs. Dette skal skje i form av en trinnvis nedtrapping av termineringsprisene, og på sikt føre til lik pris for Telenor og NetCom.

Mer om Post- og teletilsynets planer om utjevning av termineringsprisene kan du lese her.

Målet er at både Telenor og NetCom skal senke sine termineringspriser til 45 øre per minutt innen 2010, noe som ifølge PTs beregninger vil innebære prisreduksjoner på rundt 31 prosent for Telenor (fra 65 øre i utgangspunktet) og rundt 51 prosent for NetCom (fra 91 øre i utgangspunktet).

Trinnvis nedtrapping
Som første ledd i denne nedtrappingen vedtok PT i mai å pålegge NetCom et pristak på 70 øre for terminering av samtaler. Den nye prisen skulle gjelde fra 1. oktober, men selskapet har altså ikke valgt å etterkomme tilsynets krav. Det er derfor PT nå vil gi NetCom dagbøter.

Også Telenor ble pålagt å kutte termineringsprisene fra 1. oktober. I motsetning til NetCom, valgte de å etterfølge kravet fra PT.

- Som tidligere lovet har vi besluttet å sette ned prisene for våre kunder i takt med endringene i den særnorske skjevreguleringen, sa Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder for Telenor i Norden i en pressemelding i forbindelse med priskuttet 1. oktober.

Dette priskuttet er bare første trinn mot like priser mellom operatørene. Prisene indikerer altså hva operatørene betaler seg imellom, og bør dermed ikke nødvendigvis bety like store kutt i prisene for kundene.

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua