Denne artikkelen er skrevet av Morten Broks, redaktør i bladet Bike Norge, på oppdrag for Nettavisen.

I løpet av årets fire første måneder er salget av nye sykler nesten doblet sammenliknet med 2006. Det er godt nytt også for deg som er ute etter brukt sykkel. På www.finn.no/mc ligger det mer enn tre tusen brukte tunge motorsykler til salgs.

Men ikke alt er like fornuftig å bruke pengene på. Noen modeller skiller seg ut som gode bruktkjøp, mens andre avgikk med døden som samleobjekt omtrent før de ble lansert.

Et generelt tips er å prioritere teknikk fremfor effekt. Den norske avgiftspolitikken gjør effektsterke kjøretøy kostbare. Du som kjøper vil risikere å stå overfor valget mellom en sterk, eldre sykkel, og en nyere, effektsvak modell.

Motorsykkel handler 99 prosent om følelser, og det er hjertet som skal avgjøre valget for deg. Vår anbefaling er likevel å tenke mest mulig moderne teknikk. Utviklingen skjer raskere enn du tror, og forskjellen på en 1998-modell og en 2002-modell er trolig betydelig større enn du aner.

Videre anbefaler vi deg å finne ut av hvilken type motorsykkel du ønsker å kjøre. Vi deler dem gjerne i sju klasser: sport, sporttouring, touring, allroad/offroad, streetfightere, custom og supermotard.

Les mer her om de ulike MC-segmentene.

Her får du 10 gode valg:

20.000 - 40.000 kroner: Suzuki GSF600N Bandit
For en sum som enkelte bruker på nye felger til SUV-en sin, kan du skaffe deg en motorsykkel som gir masse glede på landeveien en hel sommer. Suzuki GSF600N Bandit er en trivelig liten klassiker fra 90-tallet. Den kom i 1995, og var en av mine personlige favoritter da både lappen og kjøreferdighetene var ferske. Snill sykkel med pent utseende. Den ser ut som en motorsykkel skal se ut. Effekten er på cirka 80 hestekrefter, og den kan nok oppleves som litt tam. Men for en nybegynner med begrenset lommebok er dette en ypperlig førstegangssykkel. Se etter en med forholdsvis lav kilometer og komplett servicehåndbok.

+ Mye sykkel og kjøreglede for pengene.
+ Lettkjørt.
÷ Tam motor.
÷ Ikke så bra til langturen.

40.000-60.000 kroner: Honda FMX650 Funmoto
I denne prisklassen kan du velge og vrake mellom segmentene. Hvorfor ikke finne noe som gir mye moro for pengene? Det gjør supermotarden Honda FMX650. Nyprisen er nå satt ned fra importøren, så det bør etter hvert være mulig å finne en pent brukt sykkel til under 60.000 kroner. Sittehøyden er relativt høy med sine 875 millimeter, men sykkelen oppleves som lett å håndtere likevel. Motoren er et solid hondaprodukt som ikke dør før du kaster den i elva. Her lukter det lave driftskostnader – og rimelig forsikring, ettersom toppeffekten oppgis til lave 37,6 hk. Tilleggsnavnet ”Funmoto” bør si litt om hva du har i vente.

+ Smidig chassis.
+ Morsom og enkel å kjøre.
÷ Høy salhøyde.
÷ Litt tam motor.

60.000-80.000 kroner: Yamaha YZF R6
Nå begynner vi å snakke maks moro for pengene! Yamaha R6 ble lansert i 1999. Dette er en rendyrket sportsmaskin som veier 165 kilo og har 120 hk. Den er opprinnelig designet for å legge raske rundetider bak seg på racerbanen. Men den er også et spennende bekjentskap på landeveien. Spesielt når kurvene ligger tett trives den lettstyrte sykkelen. Vær oppmerksom på at kjørestillingen er ekstrem, med lavt styre og høy hekk. Og med lavt kåpeglass blir den slitsom på langturen. Effektregisteret er eksplosivt, med en markert topp høyt i registeret. Det krever en del rutine av mannen på sykkelen.

+ Pigg og morsom motor.
+ Lettstyrt sykkel.
÷ Kan være noe dyr å forsikre hvis du er ung.
÷ Ikke komfortabel på lange turer.

80.000-100.000 kroner: Honda VFR800
Er du klar for langturen? Det er denne Hondaen. VFR800 var min og samboerens følgesvenn da vi kjørte gjennom hele Vestlandet i 2004. Den passer perfekt for deg som liker lange turer i Norge. Motoren er morsom. Vi kjenner den fra bilene til Honda. Den arbeider med to ventiler per sylinder under 6000 omdreininger, og med alle fire over. Det har to fordeler: Bedre effekt på toppen av registeret og mindre drivstofforbruk i bunn. Prøv sykkelen før du bestemmer deg, så ser du om systemet passer din kjørestil. VFR var tidlig ute med eksospotter plassert høyt under salen, og designmessig har sykkelen fått mye skryt.

+ Herlig motor.
+ Fin kjørestilling.
÷ Litt svak på lavt turtall.
÷ Brå overgang på VTEC-systemet.

100.000-120.000 kroner: Yamaha Fazer 600
Her snakker vi om Norges mest solgte motorsykkel de siste årene. Fazer 600 er en streetfighter med bredt bruksområde. Det er fullt mulig å finne gode eksemplarer til under 100.000 kroner, men vi velger oss en nesten helt ny sykkel, med full effekt – og gjerne kofferter. Da mangler bare GPS-en, og vi er klar for verden. Eller byen, for den saks skyld. Den oppreiste kjørestillingen, og det faktum at den er svært letthåndterlig, gjør Fazer 600 god også i byen. Motoren har et fint register som passer både nybegynnere og litt mer erfarne førere. Dessuten er passasjerplassen god med tanke på at dette er mellomklassesykkel.

+ Bredt bruksomårde.
+ Mye sykkel for pengene.
÷ Savner kick i effektregisteret.
÷ Litt rykkete på gassen.

120.000-140.000 kroner: KTM Adventure 950
La deg ikke lure av utseendet – dette er en ulv i fåreklær! Hvis du ønsker en motorsykkel som er god til det meste, så kan Adventure være ditt valg. Den er opprinnelig laget for gruskjøring, og KTM hevder 95 prosent av alle delene er hentet fra konkurransesykkelen 950 Rally, som har vunnet Dakar Rally flere ganger. Med riktig dekkvalg er Adventure også god på asfalt, men da bør du prioritere bort knastene. Og velger du gode allrounddekk er Adventure en pålitelig eventyrsykkel som er klar til å transportere deg over hele verden. Den tosylindrete V-motoren byr på hele 98 hk, er pigg og oppleves som svært underholdende.

+ Allsidig.
+ Lang aksjonsradius.
÷ Høy sittehøyde.
÷ Tørst.

140.000-160.000 kroner: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
Hayabusa ble presentert for verden i 1998. Den smeltet umiddelbart hjertene til både testførerne i Bike og øvrige hardbarkede norske motorsyklister. Dette var verdens første serieproduserte motorsykkel med toppfart på over 300 km/t. Nåla gikk til 330 på de første eksemplarene. Motoren er på 1300 kubikk og leverer 175 hk. Hayabusa er rett og slett dødsmoro å kjøre, med en voldsom akselerasjon! Den er på ingen måter et fornuftig valg, ettersom gummi er ren forbruksvare, bensinforbruket høyt, forsikringen i verstingklassen og lappen aldri ligger spesielt trygt i lommen. Her snakker vi ren moro for pengene!

+ Relativt komfortabel.
+ Moro å kjøre!
÷ Spiser bakdekk.
÷ Altfor lett å miste lappen.

160.000-180.000 kroner: Kawasaki ZX-10R
Nå koser vi oss med de beste bitene i twistposen! Kawasaki ZX-10R ble presentert i 2004 og ble en umiddelbar suksess, blant annet med overlegen seier i den store racingtesten i Bike. 175 er det magiske tallet: Den har 175 hestekrefter og vekten er 175 kilo (tørrvekt). Effekten oppleves som ekstremt rå, og dette er ikke noe for nybegynnere. Motoren eksploderer i en effektorgie allerede midt på registeret og slutter ikke å skrike før du setter i neste gir. Den kan oppleves som litt nervøs i høy hastigheter, men da snakker vi om hard banekjøring. Høy wheelie-faktor og et verktøy for den erfarne føreren.

+ Ekstremt underholdende motor.
+ Fin kjørestilling.
÷ Dyr forsikring.
÷ Litt nervøs når den presses.

180.000-200.000 kroner: Harley-Davidson V-Rod
Har du sansen for fet lyd og mye krom? Ta en titt på V-Rod! Dette er utvilsomt favoritt-Harleyen blant testførerne i Bike. Motoren er råsterk, med et dreiemoment på 107 newtonmeter og makseffekt på 115 hk. Kjørestillingen er litt spesiell: Fothvilerne er langt foran, men du får likevel en sportslig følelse når du sitter på V-Roden. Sykkelen kommer inn under powercruiser-betegnelsen. Det var Porsche som laget grunndesignen på modellen som ble presentert i 2001. Bensintanken er plassert under salen, noe som gir et lavt tyngdepunkt og gode kjøregenskaper, selv om fothvilerne skraper i asfalten i kurvene.

+ Du blir kulest i gjengen.
+ Moro å kjøre!
÷ Ligger høyt i pris.
÷ Dårlig markfrigang.

200.000 kroner og dyrere: BMW K1200LT
Hvorfor ikke avslutte med en skikkelig touringmaskin som frakter deg ned til Middelhavet før du rekker å få med deg mer enn et par bensinfyllinger? BMW K1200LT er et solid valg hvis du er litt opp i årene og ønsker en stor maskin som transporterer deg over hele verden – eller bare på korte, herlige solskinnsturer hjemme i Norge. Den er proppfull av utstyr: ABS, revers, varmehåndtak, varmesal, varme i ryggstøtte for passasjer, radio og CD-spiller, cruisekontroll, kjørecomputer, elektrisk justerbar vindskjerm, elektrisk midtstøtte og selvsagt BMWs originale GPS (ekstrautstyr). You name it! Her har du alt du trenger og litt til.

+ Komplett luksustourer.
+ Perfekt for to personer.
÷ Tung.
÷ Stjeler halve garasjen

Les mer om bil, motor og trafikk i Bilmagasinet