Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

- Så lett sparer du 1,7 kg på snop

Her er ukens kostholdstips for deg som vil ned i vekt.

Kostholdstjenesten Somebody, som Nettavisen samarbeider med, er en tjeneste for deg som vil vite hva du spiser, leve sunt og ha oversikt over kaloriinntaket for å få kontroll på vekta.

Et råd til alle
Hver uke i syv uker tilsammen gir grunnlegger av Somebody og ernæringsfysiolog Camilla Andersen oss et kostholdsråd, som viser hvordan du kan spare kroppen din for mange kilo årlig, og samtidig legge grunnlaget for en bedre helse.

Denne ukens råd går på kosen du faktisk skal unne deg, og er samtidig et råd til alle.

Ta kontroll
På kostholdstjenesten Somebody kan du også ta kontroll over din vekt ved å sjekke ditt kaloribehov, føre kostholdsdagbok og bytte ut kalorisyndere med sunnere alternativer.
Les mer her

Her er ukens tips (nr. 6 av 7):
Spiser du for mye lørdagsgodt? Her er ukens kostholdsråd:

«Hvis du spiser 100 g godteri hver lørdag og reduserer til 50 g, sparer du kroppen for 1,7 kg på ett år».

Tidligere tips:
Tips 1: Så lett sparer du kroppen for 2,1 kg
Tips 2: Du sparer mange kilo på å bytte salami
Tips 3: Bruker du melk i kaffen?
Tips 4: Bytt ost - spar kalorier
Tips 5: Et triks vil spare deg for 20 kg pr. år

Riktig for deg
Et annet triks er å spise lørdagsgodt bare hver andre lørdag. Det er mange måter å endre kostholdet på, som vil gi deg en helse og en vekt du er mer fornøyd med.

Og det kan skje uten at forsakelsene går på bekostning av den maten eller kosen du mener er viktig for deg.

Noen ganger handler det om alternative matvarer mens andre ganger handler det om mengde.

Mat som metter
Somebodymedlem Hanne Christine Øverjordet (31) fikk ikke trent så mye etter at hun flyttet, og etter et halvt år pekte nålen på vekten 12 kilo over idealvekten. Hun bestemte seg for å gjøre noe med det og tok tak i kostholdet sitt.

Ved å registrere det hun spiste i kostholdsveilederen SomeBody, fikk hun raskt kontroll og vekten begynte å gå nedover igjen. Hun valgte i større grad mat som mettet mer men som var i mindre volum.

Noen enkle regler
«Jeg spiser mye forskjellig mat, men passer på at jeg ikke overspiser», sier Hanne Christine.

«For min del hadde jeg noen enkle regler som: vann til tørstedrikk, mest mulig grovt/ fiber i brød/ frokostblanding, mer grønnsaker og mindre pasta/ ris/ potet til middag. Jeg bestemte meg for å spise mest mulig variert i løpet av dagen. Nå spiser jeg mat først og fremst etter hva slags næringsstoffer det gir meg.»

Hun råder andre som vil ned i vekt til å starte med kostholdet.

Klikk her for å lese hele intervjuet med Hanne Christine Øverjordet

Ned i vekt med rett kosthold!
Man må spise lettere eller mindre for å gå ned i vekt og dersom man vet hva matvarene inneholder (kalorier, fett, sukker) så er det enklere å få kontroll.

Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her