Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

10 triks for å bli kvitt magen

Dette gjør du om du vil ha flat mage til julebordssesongen.

Magefettet er noe mange sliter med og ønsker å bli kvitt. Ikke er det spesielt flatterende, og det er også vitenskapelig bevist linket til mange hjertesykdommer.

I tillegg setter en stor mage begrensninger i forhold til klær, og påvirker både humøret og selvtilliten.

Det å bli kvitt magefettet er ikke så vanskelig som mange tror. Få med deg disse eksperttipsene fra Allwomanstalk.com, så er du på vei til en flatere mage allerede i dag.

1. Vær realistisk
Det tar mer enn to dager å bli kvitt magefettet, så ikke gi opp håpet om du ikke ser forandring etter 24 timer. Du må jobbe litt mer enn som så, for å bli kvitt magefettet.

2. Vann
Fra nå av har du alltid med deg en flaske vann i vesken, bagen e.l. Vann er mettende, og vil forhindre deg i fra å ty til hurtigmat for eksempel på vei hjem fra jobb. Drikk også vann før måltidene, så unngår du å overspise.

3. Mer farge
En god regel er å sørge for at matvarene på tallerkenen har farge. De fleste matvarer med farge inneholder mye vitaminer, samtidig som de har lavt innhold av karbohydrater og fett.

4. Mindre «karbs»
Du trenger ikke kutte det helt, men spiser du mindre karbohydrater så synes det på magen. Del middagstallerkenen i 4, fordelt på 2 deler grønnsaker, en del proteiner og en del karbohydrater (poteter, brød, pasta, ris). Spiser du brød til både frokost og kvelds, så bytt i hvert fall ut halvparten av inntaket med salat, yoghurt, frukt, karbofritt knekkebrød e.l.

Få oversikt over matvarer med mye kalorier og karbohydrater på kostholdstjenesten Somebody.

5. Dropp hurtigmaten
Fra og med i dag spiser du ikke lengre hurtigmat. Til nød kan du ty til de sunneste alternativene, men det hjelper ikke om salaten inneholder fritert kylling eller fet dressing. Det beste er å styre unna.

6. Dropp brus
På tide å finne gode alternativer om du er en brusslave. Brusen er en av våre verste fiender, og et must å kutte om du drømmer om en flat mage. Vann, vann med kullsyre, vann med kullsyre og smak, samt smoothie eller juice innimellom (maks et glass pr. dag). Kaffe og te er godkjent.

7. Aktivitet
Du blir ikke kvitt fettet av å sitte på rumpa, men du trenger ikke løpe mange mil hver eneste dag heller (Men det vil korte ned prosessen om du gjør det i tillegg). Gå raskt, svøm, sykle eller spill ball. Det hele handler om å være i aktivitet, litt mer enn det du er i dag. Er du allerede veldig aktiv så fokuser på de andre punktene i denne listen.

8. Tren hele kroppen
Det er vitenskapelig bevist at det ikke hjelper å kun trene magen. Du får ikke flat mage av tusen situps altså. Derfor er det viktig at du finner allsidige aktiviteter som hjelper deg med å holde deg i form.

9. Ikke sult deg
Å droppe å spise er ikke svaret på noe problem. Det er usunt og farlig fordi kroppen og hjernen din trenger næring. Spis med glede og god samvittighet, men velg sunne varianter ved de fleste måltider. Så kan du kose deg på lørdag.

Hvor lenge må du jogge for å forbrenne et kakestykke? På kostholdstjenesten Somebody får du svar.

10. For evig og alltid
Det du holder på med er en livsstilsendring og ikke noe som du kommer til å «bli ferdig» med på noe tidspunkt.

Lær hvor mange kalorier du skal spise, og hvilke av dine daglige matvarer som er de verste synderne. Få forslag til sunnere alternativer du kan spise, og før en kostholdsdagbok for å få oversikt.

Bli med i kostholdsklubben Somebody - startet opp og driftet av ernæringsekspert Camilla Andersen (Mester i ernæringsfysiologi fra Universitetet i Oslo).

Klikk her for å gå til Somebody

Klikk her for å benytte medlemstilbud gjennom Norgespasset

Somebody benyttes av høyskoler og sykehus rundt om i landet, og er en tjeneste for deg som vil ta kontroll over kostholdet