Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

12 kostholdsfeil nordmenn gjør

Så enkelt kan du få en sunnere og samtidig slankere kropp.

«Du trenger ingen personlig coach for å få en sunnere livsstil», hevder Camilla Andersen, utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo. «Og du trenger heller ikke å trene deg i hjel.»

Andersen er grunnlegger av nettstedet Somebody.no, Norges eneste nettsted med oversikt over næringsinnholdet i hele 12.300 norske matvarer. Hun brenner for kosthold, og ønsker å avlive myten om at kosthold er vanskelig. «Litt kunnskap og bevisstgjøring er det som skal til», sier Camilla.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody

Enkelt å få en sunn hverdag

Nettstedet Somebody opprettet hun nettopp for å hjelpe folk til å bli mer bevisste på hva de spiser, og hvordan de enkelt kan velge annerledes.

«For mange handler det bare om å lære hvordan de kan slutte å legge på seg», forklarer Camilla, og gir oss 12 enkle tips hun mener vil gi store utslag for kropp og helse.

Les hennes 12 tips for å få en sunnere kropp på 1-2-3.

Nr 1: Bytt ut salamien
Bytt ut salamien og andre kjøtt-produkter til magre varianter. Visste du at du kan spare kroppen din for 3,4 kilo i året hvis du bytter ut dine 4 daglige salami-skiver med god og mager salami!

Nr. 2: Velg lettest
Et lettprodukt er ikke nødvendigvis lett. Det finnes flere magrere varianter til lettrømme, for eksempel: ekstra lett rømme, kesam, matyoghurt og ekstra lett creme fraiche. Spar inn på det usunne fettet med magre melkeprodukter!

Nr. 3: «5» om dagen
5 om dagen er ikke 5 frukt om dagen. Det er to never frukt og tre never grønnsaker. Et glass juice om dagen er nok, og teller som 1. Ikke tøm en halvliter juice til lunsjen!

Nr. 4: Planlegg middagen
Planlegg middagen senest en dag i forkant. Hurtigmat er som regel usunt, og det beste er å lage maten selv, fra scratch. Ikke stol på at ferdigmaten som skal gjøre hverdagen enklere, nødvendigvis er bra for deg. Det trenger ikke å ta lengre tid, hvis du planlegger.

Nr. 5: To * fisk
Prøv å få til to fiskemiddager i uken, minst ett av dem med fet fisk (laks, ørret...) Kjøper du et fiskeprodukt, så sjekk på emballasjen at det er minst 50 % fisk (flere fiskeprodukter inneholder bare 20 % fisk).

Nr. 6: Velg annenhver
Hopp over annen hver muffins. En «Aunt Mables» muffins inneholder like mange kalorier som en lunsj (431 kcal)

Nr. 7: Et «godt» tilbud
Et «godt» tilbud er ikke nødvendigvis det. To sjokolader for prisen av én, eller 3 boller for to, er klassikere vi møter overalt. Nøy deg med en, og spar heller kalorier enn penger!

Nr. 8: Velg «small»
Det er størrelsen det kommer an på. Velg en liten sjokolade, is eller chipspose når du skal kose deg. Åpnet pose er som regel tom pose.

Nr. 9: Lørdag = kosedagen
Fjern hverdagskosen! Vi spiser bakevarer som om det var hverdagsmat (boller, kaker, muffins, croissant er lett tilgjengelig) Ved å droppe dette i hverdagen blir det mye mer stas å unne seg dette en gang i blant. Og det vil gi utrolig utslag på kaloriinntaket og helsen din.

Nr. 10: Ja takk til grønnsaker
Tenk grønnsaker til hvert måltid. En gulrot etter frokost, salat til middagen (også til pizza) og et grønt blad, tomat, agurk, paprika på brød/knekkebrød. Husk i tillegg å stoppe å spise når du er mett, og ikke bare spis grønnsaker i tillegg til det du ellers spiser.

Nr. 11: Fet lettmelk
Drikker du lettmelk? Bytt til ekstra lett melk og spar kroppen for 2 kg på et år! (beregnet ut fra et forbruk på ½ liter om dagen)

Nr. 12: Kaffekos
Vær bevisst på hvor mange ganger du drikker kaffe med melk i løpet av uken. Stempler du kaffekortet er ikke den 10 gratiskaffen en belønning for helsen. En kaffe latte med h-melk inneholder 170 kcal. Velg lettmelk om du har muligheten så sparer du 50 kcal og 6 g usunt fett per glass!

Husk på barna
Ikke glem barna. Mange barn får i seg alt for mye sukker. En kuli bidrar feks med halve maksgresen for sukker-inntak for et barn mellom 2 og 5 år.

Synes du det er vanskelig å si nei? På nettsiden Somebody finner du en sukkerkalkulator som hjelper deg å beregne sukkerinntaket til barn i løpet av en uke.

Få kontroll på dine matvaner
Har du lyst til å finne ut hvordan akkurat du spiser feil, og samtidig få flere tips til hvordan du kan få et sunnere kosthold?

På kostholdssiden Somebody kan du registrere dine matvaner, og få svar på hva du spiser for mye og for lite av, i forhold til ditt kroppsbehov og hva som er anbefalt av Helsedirektoratet.

Du kan sjekke innholdet i alle matvarer, og sammenligne og rangere de, slik at du enkelt ser hva som er lurest å velge.

Klikk her for å registrere deg på Somebody

Klikk her for å lese mer om Someboy