Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

21 tips til enkel kalorikutting

Gå ned i vekt med disse smarte kostholdstipsene, for frokost, lunsj og middag.

Du er kanskje av den oppfatning av at du kan spise hva du vil, så lenge du er flink til å trene?

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner, for det skal ganske mye mosjon til for å ta av et kakestykke, et ekstra glass juice eller noen ekstra poteter.

Faktisk mye mer enn det de fleste tror.

Går du raskt i 30 minutter forbrenner du rundt 200 kcal. Spiser du en rosinbolle som består av ca. 266 kcal, så er du 66 kcal i pluss.

Her er 7 tips hentet fra Womenshealthmag.com på hvordan du lett kan kutte ned på kaloriene.

Spise lettere?
På den norske kostholdstjenesten Somebody kan du sammenligne og rangere alle matvarer, slik at du lett ser hva som de beste valgene i hverdagen.

Du kan også føre dagbok slik at du hele tiden har kontroll.

Klikk her for å lese mer

Frokost
1. Liker du noe søtt til frokost? Bytt ut donuten el. croissanten med en ristet, grov brødskive med syltetøy.

2. Del en bagel i 2, med din kollega eller over to dager, dersom du er avhengig av karbohydrater til frokost.

3. Dropp melk i kaffen og bytte ut morgenlatten med svart kaffe.

4. Ta en appelsin og et glass vann i stedet for et glass appelsinjuice. Du halverer kaloriinntaket.

5. Bytt ut pølsepålegget med kalkun.

6. Velg lettsyltetøy fremfor vanlig syltetøy.

7. Lag eggerøre av 4 eggehviter i stedet for 2 hele egg.

Lunsj
1. Dropp sveitserosten i sandwichen

2. Bruk sennep istedenfor majones og spar 80 kcal pr. spiseskje.

3. Ikke ha krutonger i salaten. De er ikke bra for deg.

4. Spray 10 ganger på salaten fremfor å helle over 2 spiseskjeer dressing.

5. Lag kyllingburger fremfor burger av oksekjøtt.

6. Velg minestronesuppe i stedet for kremet suppe av noe slag.

7. Dropp brødet på pølsa eller hamburgeren.

Middag
1. Bytt ut pommes frites med naturis.

2. Dropp nudler i Wonton suppen.

3. Velg bakt potet (m/kun smør) fremfor potetstappe

4. Gå for rent kjøtt som Beef Stroganoff fremfor kjøttdeig i lasagnen.

5. Unngå alt som er fritert eller har strøkavring på.

6. Erstatt rømmen med kesam eller matyoghurt.

7. Bruk buljong i stedet for smør i ris, stuffinger etc.

Ned i vekt?
Den eneste måten å få skikkelig kontroll over vekten på, er å telle kalorier.

På den norske nettjenesten Somebody som Nettavisen samarbeider med kan du føre dagbok og dermed lett se hvor de fleste kaloriene kommer ifra.

Det er fort gjort å unne seg litt ekstra litt for ofte, men vet du hvor mange kalorier ekstra en sjokoladebit eller en croissant består av, og hvor mye ekstra trening det betyr, tenker flere seg om en ekstra gang, og er flinkere til å holde godteridagen «hellig».

Klikk her for lære mer om Somebody