Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

6 triks for å slutte å spise i tide

En god start på året 2012 får du om du følger disse rådene.

Det er lett å tillate seg å skeie ut i julen, men maten inneholder ikke færre kalorier i høytiden enn ellers i året.

Dermed gjør du deg selv en stor bjørnetjeneste ved å tillate deg å skeie ut, og drar på deg masse ekstra vekt du må slite med å bli kvitt på nyåret.

Her er noen gode tips hentet fra Womenshealthmag.com.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise riktig og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

1. Aldri sulten
Når du hopper over et måltid fører det til at du er ekstremt sulten neste gang du skal spise. Dermed tillater du deg å spise mer, fordi du har en større sultfølelse som skal tilfredsstilles.

Spiser du derimot regelmessig og passer på at kostholdet ditt består av fullkorn, protein og litt sunt fett, så holder du deg mett lengre og unngår både småspising og overspising.

2. Dagbok
Forsøk å føre en logg over hva du spiser i en uke, hvordan humøret ditt er, hva som gjør deg stresset, hvor sulten du føler deg før hvert måltid etc. Så snart du har fått kartlagt når du tillater deg å fråtse, så er det lettere å forhindre det ved å spise noe sunt litt før du vet at situasjonen kommer til å oppstå.

3. Hold ut
I ca 20 minutter etter at du har vært stresset, er det størst sannsynlighet for at du lar deg påvirke av kroppens lyster.

Ekspertene anbefaler deg å stå imot dine indre behov i 20 minutter etter et stressanfall, fordi da synker nivået av serotoniner i kroppen, stresshormonene faller til ro og lystene vil forsvinne.

4. Drikk litt
Hypothalamusen er senteret i hjernen for kontroll av blant annet mat og drikke. Dersom du drikker et glass vann eller te uten koffein, kan suget etter noe godt forsvinne.

Koffeinholdig drikke kan utløse stress og anbefales derfor ikke.

5. Blås bobler
Forskere i Australia hevder å ha påvist at folk som tygger tyggegummi er mindre stresset enn andre som ikke tygger. Dermed er det bare å teste om tyggisen kan hjelpe deg ut av knipen, neste gang du får lyst til å småspise noe usunt innimellom måltidene.

Pass på et det er en sukkerfri variant - det var det som ble brukt under undersøkelsen.

6. Le mer
Studier har også påvist at det å le kutter ned på stressnivået, øker antallet endorfiner i kroppen som får deg til å føle deg bra samt brenner kalorier.

Gå på youtube og finn deg noen godbiter som trimmer lattermusklene.

Minus 0,5 kg pr uke
På en kostholdstjeneste som norske Somebody sjekker du enkelt hvor mange kalorier norske matvarer består i, og kan regne deg frem til hvor sunt/usunt ditt kosthold er.

I tillegg kan du også sjekke hvor mange kalorier som er riktig for deg å spise, lage en kostholdsdagbok og få kontroll på din vekt.

Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.
Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset