Noen ganger har vi bare så lyst på noe godt at vi ikke klarer å stoppe oss selv fra å spise det, selv om vi vet at det er fryktelig usunt og antagelig gir oss dårlig samvittighet i etterkant.

Men det finnes en løsning - du må bare kjenne hemmeligheten. Det handler om å spise alternativer, som stopper suget og som inneholder langt færre kalorier.

Les om proteinbaren du kan spise med god samvittighet

Stagger søtsuget med under 100 kcal
Her er en liste hentet fra Womenshealthmagazine.com på alternative matvarene som redder deg, alle på under 100 kalorier hver.

Få kontroll på vekta!
Sjekk ditt kalorinivå og lag en kostholdsdagbok på Somebody.no

...så har du kontroll over kiloene!

Les om Vital Nutrients - mikronæringstoffer i en velsmakende drikk som sikrer at du dekker 5 om dagen.

Lyst på sjokolade?
Prøv en sukkerfri variant eller en bar full av forskjellige godsaker. Både i vanlige butikker og i helsekosten finner du ulike alternativer å velge mellom.

Mange barer ligger på under 100 kcal, så prøv deg frem til du finner en favoritt. Alternativt kan du unne deg fire ruter mørk sjokolade (Freia 70%).

Er du sulten spiser du mer sjokolade enn når du er mett, så sørg for å tilfredsstille sultbehovet først om det er lenge siden du har spist.

Kanskje forsvinner sjokoladebehovet helt?

Eller...

spis litt sjokoladepudding. Velg Eldorado sin variant uten sukker - du finner den i velassorterte butikker som Meny og Mega eller på lavkarbotorget.no

100 gram inneholder ca. 53 kcal. Til informasjon så inneholder 100 gram melkesjokolade 550 kcal.

Lyst på noe salt?
Prøv Kalamataoliven. Hvis du ikke liker oliven, så venn deg til det. Det er en fantastisk snack som kun inneholdet det sunne fettet du skal ha i deg.

10 oliven gir 90 kalorier, og er en akkurat passe mengde hvis du er sugen på noe før middag, eller sent på kvelden.

Eller...

100 gram poppet popcorn. Vi har sjekket Maarud sin upoppede variant som gir ca 71 kalorier pr. 100 gram, så her er det bare å kose seg.

Lyst på sukker?
Sugen på å sette tennene i noe søtt? En eksotisk fruks som fersken eller ananas kan fint gjøre nytten når du har lyst på noe søtt, og da gjerne i form av en sorbet.

Skrell og skjær i terninger, legg i fryser i to timer (helst flatt), og kjør i foodprosessor. Her trenger du ingen andre tilsetninger og antall kalorier blir lik antall kalorier i frukten du bruker, henholdsvis 47 kalorier i en ananas og 40 kalorier i en fersken.

Eller...

bokstavkjeks. Jepp, de smaker ikke så mye, men de gjør nytten. Eller andre kjeks med lite kaloriinnhold, som «Fine rugkjeks Sætres beste». Den inneholder ikke mer enn 6,2 kcal pr stk og kan dermed nytes med et tynt lag søtt pålegg.


Les om proteinbaren du kan spise med god samvittighet

Lyst på karbohydrater?
Hva med å knaske på en frokostblanding, som Cheerios Multi Nestlé, Havrefras eller til og med Honnikorn. Alle inneholder de rundt 50 kcal pr. desiliter, slik at du fint kan nyte dette med god samvittighet, dog med måte.

En brødskive økologisk speltbrød inneholder 54 kalorier, så en skive av denne kan du fint unne deg. Eller har du mer sansen for knekkebrød er det mange varianter som ligger under 50 kalorier pr. stk.

Sjekk kaloriinnholdet i pålegget du velger slik at du unngår å få i deg for mange kalorier når du tar deg en snack. Vi har brukt den norske kostholdstjenesten Somebody til å sjekke innholdet i eksemplene gitt i denne artikkelen.

Les om den kraftige fettforbrenneren Myo burn

Sjekk kaloriinnholdet i maten
På en kostholdstjeneste som norske Somebody kan du sjekke antall kalorier og karbohydrater i de aller fleste norske matvarer, og basen oppdaterer kontinuerlig.

Legg inn ditt kosthold i kostholdsdagboken og sjekk om du spiser for mange eller for få kalorier i løpet av en dag.

Deretter er det bare å bytte ut de dårligste matvarene med sunnere alternativer. Forslag til bedre alternativer får du ved å bruke rangeringsfunksjonen.

På den måten får du kontroll over vekten, og unngår uønsket vektøkning.

Her finner du den beste slankekosten