Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock/Somebody)

Bytt ost - spar kalorier

Ukens kostholdstips for deg som vil leve lett og bevare helsen.

Lyst på 7 kostholdsråd som kan bidra til at du sparer kroppen din for mange kilo årlig, og samtidig hjelpe deg med å legge grunnlaget for en bedre helse?

Kostholdstjenesten Somebody, som Nettavisen samarbeider med, er en kostholdstjeneste for deg som vil vite hva du spiser, leve sunt og styre kaloriinntaket for å få kontroll på vekta.

7 små endringer
Camilla Andersen - ernæringsfysiolog m/master og gründer av Somebody - vil hver uke i syv uker gi oss et ukentlig kostholdstips. Dette innebærer at du ved å gjøre en endring i kostholdet kan spare kroppen din for mange kilo årlig.

Ta kontroll
På kostholdstjenesten Somebody kan du også ta kontroll over din vekt ved å sjekke ditt kaloribehov, føre kostholdsdagbok og bytte ut kalorisyndere med sunnere alternativer.
Les mer her

Her er ukens 4. tips (nr. 4 av 7):
«Hvis du spiser 4 skiver gulost hver dag og bytter fra vanlig til lettere, sparer du kroppen for 1,8 kilo på ett år».

Tidligere tips:
Tips 1: Så lett sparer du kroppen for 2,1 kg
Tips 2: Du sparer mange kilo på å bytte salami
Tips 3: Bruker du melk i kaffen?

- Ned i vekt uten forsakelser
Per Vie begynte på suppekur for å få bort noen kilo rundt magen.

Da han møtte Camilla Andersen i SomeBody fortalte hun at han nok kom til å gå ned i vekt, men hva med etter kuren. Hva skulle han spise da?

Det var da Per skjønte at det er bedre å gjøre små endringer i kostholdet enn å prøve å få bort kiloene med kur.

Per er glad i gulost og kunne spise mye ost hver dag. Istedet for å bytte til en lettere ost, beholdt han den han likte best, men reduserte antall skiver per dag. Han fikk resultatene han ville på vekten uten å forsake maten han liker.

Ned i vekt med rett kosthold!
Du må spise lettere eller mindre for å gå ned i vekt. Dersom du vet hva matvarene inneholder (kalorier, fett, sukker) så er det lettere å få kontroll.

Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her