Ordet eurodance kan få enkelte til å svette og føle ubehag, mens andre blir oppstemte og tenker tilbake på ungdomsflørter, russetid og hete dansegulv.

Genren hadde sin storhetstid på begynnelsen av 90-tallet, og i denne perioden var hitlistene, diskotekene, radiostasjonene og musikk-tv-kanalene gjennomsyret av artister som 2 Unlimited, Cappella, Snap!, Dr. Alban, Corona og Haddaway.

De fleste eurodance-låtene fulgte samme oppskrift: En catchy melodi, et tøft synth- eller pianoriff, kvinnelig vokal (som regel ikke samme dame som i musikkvideoen) og halvdaff rapping av avdankede rapartister.

Genren grenser opp til en rekke andre dansbare musikkgenre, slik som house, hiphouse, rave, techno, trance, Hi-NRG, italodisco, eurodisco, disco og rap. Eurodance skiller seg ofte fra slektningene ved å være litt snillere og mer tilpasset hitlister og radiospilling.

De aller fleste dancehitene stjal sentrale elementer, samples og sågar vokal fra andre låter fra 70- og 80-tallet. De siste årene har disse elementene igjen blitt stjålet i nyinspillinger av eurodanceklassikere og i moderne dancelåter.

Technotronic

Technotronics kraftpakke Pump Up The Jam fra 1989 regnes som en av de aller første store dancehitene, selv om låta også kan gå under housegenren. Technotronic var et belgisk studioprosjekt med Jo Bogaert i spissen. Pump Up The Jam var opprinnelig en instrumentallåt kalt Technotronic fra 1988, sterkt inspirert av housepioneren Farley «Jackmaster Funk»s Acid Life fra 1988, og bandet het opprinnelig The Pro 24s.

Men etter å ha lagt på vokal av den pur unge rapperen Ya Kid K og endret gruppas navn til Tecnhotronic, var verdenshiten Pump Up The Jam et faktum. Det var imidlertid modellen Felly Kilingi, og ikke Ya Kid K, som ble vist frem på platecovere og i musikkvideoen, noe som skapte en del bråk da det ble oppdaget.

Singelen solgte rundt 1 million eksemplarer i USA alene, og i Norge lå den på VG-lista i seks uker rundt årsskiftet 89/90, med femteplass som øverste plassering. Pump Up The Jam var Technotronics desidert største hit, men låter som Get Up ! (Before the Night Is Over), This Beat Is Technotronic og Move That Body var også populære i en del land.



Pump Up The Jam:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("34bd871f-bf0b-4836-a2a7-b7046ccadd16", true);} catch (err) {}

Og her finner du «originalen»:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("5fe990c9-aa7f-4836-ac3a-bebb843fcae0", true);} catch (err) {}

Snap!

Tyske Snap! Slo igjennom med superhiten The Power i 1990. Låta inneholder samples fra blant annet Love's Gonna Get You av Jocelyn Brown fra 1986 og King Of The Beats av Mantronix fra 1983, og bandet kalte seg først Power Jam. Etter litt juridisk trøbbel ble låta spilt inn på nytt, og gruppas navn ble endret til Snap! Jackie Harris stod for vokalen, og Turbo B rappet den berømte/famøse (stryk det som ikke passer) teksten «So please, stay off my back, or I will attack and you don't want that». Låta lå på VG-lista 10 uker i 1990 og var nummer en på den britiske singellisten og to i USA.

The Power:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("2b89d5c8-2be7-4996-88c1-6c4a81462537", true);} catch (err) {}

To år senere kom Snap!s neste superhit, Rhythm Is A Dancer, som har stjålet den fengende synthlinjen fra Newcleus-låta Automan fra 1984. Om rapteksten på The Power var dårlig, ble kanskje dancehistoriens bunnivå nådd med Turbo Bs «I'm as serious as cancer when I say rhythm is a dancer». Rhythm Is A Dancer gikk helt til topps på den britiske singellisten og lå på VG-lista hele 14 uker sommeren og høsten 1992.

Rhythm Is A Dancer:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("451e97a4-aaa5-4f5c-b65d-e7d2f1ef3d5f", true);} catch (err) {}


Og her er «originalen»:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("27c43594-c3ea-4e16-8669-4b3437e93f0f", true);} catch (err) {}

2 Unlimited

De belgiske produsentene Jean-Paul DeCoster og Phil Wilde og de nederlandske frontfigurene Ray Slijngaard (rap) og Anita Doth (vokal) stod i likhet Technotronic og Snap! bak en av de tidligste eurodance-suksessene. Get Ready For This tok hitlistene med storm i 1991 og endte helt oppe på andreplass på den britiske singellista.

Get Ready For This:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("00ab6678-49e1-4822-b194-f29a255f5455", true);} catch (err) {}

2 Unlimited spydde ut hits på løpende bånd de neste årene, Twilight Zone, Workaholic, The Magic Friend, Tribal Dance, Faces, Let the Beat Control Your Body, for å nevne noen, men det var No Limit som skulle vise seg å bli stående som gruppas kommersielle høydepunkt. Låta var sammen med Culture Beats Mr. Vain (se eget avsnitt) den mestselgende singelen i Europa i 1993, og den toppet VG-lista hele seks uker.

No Limit (Extended No Rap Remix):

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("01454f68-d658-4770-add4-679c5f2764fb", true);} catch (err) {}

Haddaway

Tysk-trinidanske Alexander Nestor Haddaway debuterte som artist med et brak i 1993, og singelen What Is Love er regnet som en klassiker innen eurodance-genren og er den mest poppulære dancelåta som noensinne er gitt ut i Norge. Sangen lå på VG-lista sammenhengende fra uke 16 til 39 i 1993 og var nummer én hele åtte uker på rad. Oppfølgeren Life var også en stor suksess, men hver utgivelse etter det solgte dårligere enn den forrige.

What Is Love:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("dcaeab79-113f-46a1-93bf-40556255f291", true);} catch (err) {}

Cappella

Vi kommer ikke utenom Italia når eurodance er temaet. Studioprosjektet Cappella ble startet i 1987 og hadde en rekke hits på begynnelsen og midten av 90-tallet. Superprodusenten Gianfranco Bortolotti var hjernen bak Cappella, og han var også involvert i en rekke svært like dance/house-studioprodukter (et lite utvalg: Anticapella, 49ers, Antico, Club House og R.A.F).

Cappella hadde flere mindre hits fra 1988 til 1992, blant andre Helyom Halib og Take Me Away. Sistnevnte inneholder samples fra Loleatta Holloways Love Sensation fra 1980, som også ble brukt i Black Box-hiten Ride On Time. Cappellas gjennombrudd kom med U Got 2 Know og U Got To Let The Music i 1993. Førstnevnte har et meget fengende synthriff som er rappet fra Siouxsie and the Banshees Happy House fra 1980. U Got To Let The Music var den største hiten i Norge og lå på VG-lista i seks uker.

U Got To Let The Music (Brescia Edit):

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("0cd899b6-c038-45bf-b78f-56b0dc74be01", true);} catch (err) {}


Take Me Away:



HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("82f9fb75-87f7-48ea-a206-3fce0fb1d86c", true);} catch (err) {}

Culture Beat

Sommeren 1993 var det nesten umulig å skru på radioen uten å høre det tyske danceprosjektet Culture Beat. Bandet hadde holdt på siden 1989, men var nesten helt ukjente før singelen Mr. Vain føk til topps på så godt som alle de europeiske hitlistene. Den toppet VG-lista i to uker og var på topp ti-lista hele 14 uker. Som de alle fleste låtene i denne artikkelen, er det også laget nye danceversjoner av Mr. Vain de siste årene:

Mr. Vain Recall fra 2002:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("42b38cb5-60e3-458d-bc0a-1d427176f137", true);} catch (err) {}

Corona

Det italienske studioprosjektet Corona kom fra intet i 1994 og stod bak en av sommerens største landeplager med The Rhythm Of The Night. Brasilianske Olga Souza var Coronas ansikt utad, til tross for at hun synger på få av sangene. The Rhythm Of The Night er skremmende lik tyske Say When!s Save Me fra 1987 og inneholder også elementer fra den engelske raveduoen Bizarre Incs Playing With Knives.

Rhythm Of The Night:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("c5eda5b2-c151-48c8-bf6c-3a3214c3720a", true);} catch (err) {}


Og her er «originalen» (Europe House Mix av Save Me):

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("898597f6-f408-4bb4-9e25-26cd6cf48354", true);} catch (err) {}


Nordisk dance

Sverige og Danmark produserte en rekke dancegrupper på 90-tallet, og Ace of Base, Army of Lovers (frontet av Knugens kosejente Camilla Henemark), Basic Element, Dr. Alban, E-type, Maxx, Melodie MC, Pandora, Solid Base, Aqua, Whigfield og Cut 'N' Move er kjente navn i eurodancehistorien.

Dr. Alban - It's My Life:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("7ec8d285-2604-494f-bd21-4281add30990", true);} catch (err) {}

Army Of Lovers - Crusified:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("ed6205e2-3b49-48e5-b075-118cbfb9f6b2", true);} catch (err) {}

Ace Of Base - Wheel Of Fortune:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("e1cf9bb5-ae38-4beb-82ee-877ee51f0041", true);} catch (err) {}

E-Type - This Is The Way:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("37e7ef20-4f75-49bc-b6d3-e1f75fb63974", true);} catch (err) {}

Whigfield - Saturday

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("5598c092-33de-481f-be1c-2ae9edddc74c", true);} catch (err) {}

Hvis man ser bort fra Lene Nystrøm i Aqua, hadde Norge svært få danceartister som hevdet seg på utenlandske hitlister. Stella Getz hadde brukbar suksess med låta Friends i 1993, spesielt i Tyskland og Israel. Hun var en stund kjæreste med Espen "Sway" Lind og turnerte sammen med Dr. Alban og 2 Unlimited.

I 1994 hadde Volcano, bestående av den kjente housetrioen Bjørn Torske, Ole Mjøs og Rune Lindbæk, en tur innom de britiske hitlistene med låta More To love.

Devotion («Jimmy James» Ekgren og Cecilie Hafstad) med Makes Me Feel er annen norsk dancelåt som fikk litt radiorotasjon i 1994. Jimmy James var i tillegg med i den norske technogruppa D/A/C som gjorde en eurodance-aktig versjon av Fargettas The Music Is Movin rundt 94/95.

Aqua - Barbie Girl

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("3cba00b9-8230-4266-b785-62281d43f355", true);} catch (err) {}

Stella Getz - Friends:

HTML EMBED
try {MusicNodes.addNode("8bad1b99-8bde-488a-8545-a9700c31aef1", true);} catch (err) {}

Og hvem har vel glemt Silvany Bricen og Trancylvania med Tender Heart og Colour Of Love?

HTML EMBED