Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

De 13 beste tingene du kan spise

Matvarene som gjør underverker for både kroppen og vekta.

Mat er bensin for kroppen, og noen går så langt som å se på mat kun som det. Andre igjen hevder at det å nyte mat er noe av det viktigste i livet, og tror ikke man kan leve like bra om man ikke gjør det.

Uansett hvilken retning du sverger til,

så kan du med fordel erstatte noen av dagens produkter i kostholdet ditt med disse 13 matvarene, ifølge Womenshealthmag.com. Bonusen er at du automatisk vil gå ned i vekt.

Ditt kosthold
Vil du lage en kostholdsplan? Se hvor mange kalorier du kan spise og hvor mange du faktisk spiser? Lære mer om de forskjellige matvarene?
Prøv kostholdstjenesten SomeBody(norsk tjeneste driftet av ernæringsfysiolog)

For vekten:

Artisjokker
Artisjokken inneholder phytochemicals som bidrar til et lavere kolestrolnivå, og silymarin som er en aktiv ingrediens som hjelper til med å rense leveren. Den har også flere andre vitaminer og mineraler som magnesium, kalium og folat samt karotenoidene lutein og zeaxanthin. En grønnsak vi helt klart bør innføre i kostholdet vårt.

Sitronvann
Sitronskall inneholder pectin, et fiber som hjelper oss med å redusere vekt. Ha ca 30 ml med sitronsaft i dine daglige 8 glass vann, samt krydre med litt sitronskall.

Rød grapefrukt
Undersøkelser har vist at dersom man spiser en halv grapefrukt til hvert måltid, vil man miste 1,6 kg på 12 uker. Dersom man drakk grapefruktjuice isteden mistet man 1,5 kg på den samme tiden. Spiser du grapefrukt får du i tillegg både c-vitaminer, lykopener og mange mineraler på kjøpet.

For huden:

Fikener
Tørkede fikener øker innholdet av antioksidanter i blodet. Tar du en håndfull gjelder det for hele fire timer - mye lengre enn hva som er effekten av andre matvarer. Ellers er den rik på B-vitaminer, kalium, kalsium, magnesium samt vitamin E og K. Bra for huden altså.

Rød minipaprika
Den unike kombinasjonen av et høyt innhold av både A-, C- og E-vitaminer, gjør den lille, røde paprikaen til supermat for huden. Skriv den opp på handlelista og sørg for at du får i deg litt av denne.

Vannmelon
Vannmelonen er full av lykopener sombeskytter huden mot solen. Faktisk beskytter den med hele 33% mer annen frukt. Du må allikevel bruke solkrem, men for ekstra beskyttelse dersom du vil unngå rynker, hudkreft og andre solskader.

Forhindrer sykdom:

Bønner
Bønner er fullstappet med fytokjemikalier som har som jobb å blant annet beskytte cellene. Det antar man igjen er med på å redusere risikoen for blant annet kreft, som man tror forårsakes av påvirkning fra ytre faktorer.

Svisker
Skrukkete, små og tørkede frukter som er rike på K-vitaminer og mineralet boron, som begge er med på å bidra til en sterk beinbygning. 6-10 svisker pr dag er å anbefale.

For hjertet:

Kirsebær
En undersøkelse fra universitetet i Michigan viser at antocyaniner i kirsebær både reduserer magefettet og senker kolesterolnivået samt blodsukkeret. Spis ca 20 om dagen for optimal effekt.

Mørk sjokolade
Ikke bare som et sunt alternativ til lys sjokolade, men mørk sjokolade har også en beroligende effekt på hjertet som er sunt for oss. Nytes med måte.

For hjernen:

Blåbær
De små blå er bra for de små grå. Antagelig hjelper de oss med å huske bedre, de bidrar til å redusere betennelse samt hjelper oss med å takle den generelle aldringen bedre.

Kanel
Det søte krydderet er også bra for hjernen. Forskerne mener kanel kan hemme utviklingen av Alzheimer. En matvare du ikke trenger så mye av, men søk opp noen oppskrifter som sikrer et visst inntak av pulveret.

Plommer
De søte fruktene demper etter sigende angst og forskerne mener de kan brukes i kampen mot depresjon. Hvorfor ikke inkludere noen i kostholdet ditt, sånn for sikkerhets skyld. De er også rike på både A- og C-vitaminer.

Ta kontroll med kostholdstjeneste
SomeBody er en kostholdstjeneste på nettet, som tar utgangspunkt i at en sunn og slank kropp, får du gjennom å holde et sunt og naturlig kosthold.

Det er ernæringsfysiolog Camilla Andersen som står bak tjenesten, som hun lanserte i 2002 under slagordet: «Kunnskap er bedre enn kurer».

Camilla Andersen ville gjøre noe med at nesten 9 av 10 som går på slankekur, legger på seg igjen. Resultatet ble SomeBody.no.

På SomeBody kan du lære om maten du spiser og sette sammen ditt kosthold, føre kostholdsdagbok, lære om kaloritelling osv.

Klikk her for å lese mer om Somebody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset

(Kilde: Womenshealthmag.com)