Nettavisen.no

Tjenester

Derfor bør du spise nøtter

Sunt og godt - men husk å velge de riktige nøttene!

Er det noe vi kvinner ikke får nok av er det gode tips til smakfulle og sunne ting vi kan spise i hverdagen. De fleste av oss vet at det er unødvendig å dytte i oss en usunn pølse hvis sulten melder sin ankomst når man er på farten - det gjelder bare å inneha nok kunnskap om de sunnere alternativene.

Et av de produktene som bør være på alle kvinners toppliste over sunne valg i hverdagen er nøtter. Hvis man velger de riktige nøttene, selvfølgelig. Men vet du hvordan nøtter kan redde deg i hverdagen, og hvilke nøtter du bør gå for?

Fire gode grunner til at du bør spise nøtter

1. Det perfekte mellommåltidet

Du er på vei hjem fra jobb, magen skriker etter mat og du vet du må innom butikken for å handle inn til middag. I verste fall får du ikke i deg mat før om en times tid og når du først kaster deg over maten -  ja, da overspiser du og trenger timer for hente deg inn igjen etter et altfor stort måltid. Dette er et scenario de fleste ønsker å unngå.

Nøtter fungerer perfekt som et mellommåltid. Vår favoritt er de nye nøttene på markedet, Polly Ovnsristede nøtter. Dette er nøtter ristet uten olje og inneholder dermed ikke tilsatt fett, noe som gjør nøttene både sunnere og mer naturlig. Og ikke minst får man frem nøttesmaken på en bedre og fyldigere måte ved ovnsristing.

Perfekt som et mellommåltid i hverdagen, er varianten nøttemiks med frukt. Denne nøttemiksen er rik på både fiber, jern, magnesium og vitamin E - sunt og veldig godt!

2. En smakfull og spennende frokost

Frokost blir omtalt som dagens viktigste måltid. Det du spiser på morgenen legger gjerne grunnlaget for energinivået og sunnhetsgraden resten av dagen. For en næringsrik frokost kan nøtter gjøre den store jobben for deg. Nøtter er nemlig en enkel kilde til blant annet vitaminer, mineraler, proteiner og sunne fettsyrer.

Tilsett hakkede nøtter til for eksempel havregrøt, naturell yoghurt, gresk eller tyrkisk yoghurt eller for å sprite opp musliblandingen. Polly Ovnsristet sin variant Nøttemiks er en veldig god nøtteblanding med cashew, mandler og pecan, som både er salt og oljefri. Med denne nøttemiksen vil du i tillegg få i deg vitaminer og mineralene, som vitamin E, jern og magnesium.

3. Treningens beste venn

Trening er viktig for kropp og sjel. Men visste du at trening bryter ned kroppen, og at det er maten du inntar etter en treningsøkt som bidrar til å bygge den opp igjen? Det finnes mange gode alternativer til hva man kan spise rett etter trening for å hente opp energinivået, og nøtter er uten tvil en av de store favorittene.

Velger du en nøttemiks som inneholder salt, får du i tillegg i deg litt natrium som binder væske i kroppen. Et godt alternativ i denne sammenheng er derfor den lettsaltede mandel-varianten fra Polly Ovnsristet, som både er rik på jern, magnesium, vitamin E og fiber.

4. En sunt snacks-alternativ

Kvelden har for lengst meldt sin ankomst og du er klar for å innta sofaen med en av dine favorittserier. Det er en helt vanlig mandag, men etterdønningene fra helgens sukkerinntak gjør at du fortsatt sikler etter noe digg. Faller du for fristelsen med en kaloritung sjokolade eller annet sukkerfylt godis? Det trenger du ikke. Også her er nøtter redningen, og spesielt den lettsaltede cashew-varianten fra Polly Ovnsristet.

Polly Ovnsristet Cashew er rik på jern og magnesium, og i likhet med mandel-miksen er denne nøttemiksen også lettsaltet.