Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Dette forhindrer flat mage

Overraskende faktorer får skylden for at du ikke oppnår en flat mage.

Venner, forkjølelse eller dine forbruksvaner - vitenskapen kan gi nesten hva som helst skylden for at du ikke oppnår den flate magen som du jobber så hardt for.

Allikevel er det slik at dersom du ikke er oppmerksom, kan nettopp disse faktorene være synderne.

Bli med i kostholdsklubben!

Dine venner
Det å være sammen med venner på fritiden, kan faktisk føre til at du legger på det.

Riktignok ikke samværet alene, men en nye studie publisert i New England Journal of Medicine så på det sosiale nettverket til hele 122 067 mennesker over en periode på 32 år, og fant en god sammenheng mellom venners vektøkning.

For hvert tiende pound (4,5 kg) en person la på seg, så økte nemlig også venners vekt med 2-3 pound (0,9 - 1,4 kg).

I hovedsak skyldes vektøkningen at venner går ut og spiser og drikker sammen.

Dersom du ønsker å stryke denne synderen fra lista, anbefales det at du gjør andre ting når du er sammen med dine venner, som å trene, spille fotball eller squash eller ta en sykkeltur i byen.

Ned i vekt?
Tell hvor mange kalorier dine daglige matvarer inneholder, og bytt ut verstingene her!

Kredittkortet
Plastikkortet kan altså være en større synder enn du skulle tro. Ifølge en undersøkelse Visa har gjennomført så handler vi for 30 prosent mer hos hurtigmatrestauranten når vi betaler med kort, kontra kontanter.

Dette skyldes at vi er i større grad velger større menyer, eller takker ja til ekstratilbud, når vi betaler med kort.

Derfor kan det være lurt å tenke seg om en ekstra gang neste gang du handler på McDonalds.

For maks effekt oppfordres du til å ta ut penger i minibanken, og betale kontant når du handler.

Forkjølelsen
I en undersøkelse publisert i bladet Advances in Food and Nutrition Research, ble det avslørt at dyr infisert med adenovirus-36, la på seg fire ganger så mye som dyr som ikke var infisert med viruset.

Vitenskapsmenn antar at viruset fører til en økning i antall fettceller i kroppen. Nå er ikke viruset testet ut på mennesker, men forskerne mener det bidrar til at vi legger på oss ca 40 pounds (18 kg) ekstra.

Heldigvis er man i ferd med å utvikle en vaksine mot viruset, og testresultatene fra laboratoriet er positive. Inntil den kommer på markedet må vi være påpasselige med håndhygienen, da adenoviruset smitter gjennom direkte kontakt.

Ditt medisinforbruk
Bruker du allergimedisiner, p-piller, piller mot depresjoner eller i forbindelse med diabetes? Det kan være oppskriften på både mage og bred rumpe.

I følge en rapport publisert i Pharmacist`s Letter, så er bivirkningene av både allergimedisinen Zyrtec og den antidepressive Nardil, at man legger på seg. Begge medikamentene stimulerer appetitten som fører til at man spiser mer, og legger på seg opp til 45 pounds (20,45 kg).

Om dette er en vekker bør du snakke med fastlegen din før du hiver medisinene i søpla. Det finnes muligens alternativer, eller kanskje er et på tide å nedjustere dosen.

Varig vektreduksjon
Vil du ned i vekt må du som kjent også passe på hva du spiser og mosjonere daglig.

I Ifølge Camilla Andersen, ernæringsfysiolog, kostholdsekspert og grunnlegger av kostholdsklubben Somebody, så er dette eneste veien til en sunn og slank kropp, og samtidig en stabil vekt.

- Du trenger ikke å trene som en gal på treningssenteret, men spise riktig og være i normal bevegelse i hverdagen. Minst en halv time om dagen, en time om du vil ned i vekt. Hverdagsaktiviteten teller mer enn tre treningstimer i uken, sier Camilla, som startet opp kostholdsklubben Somebody, nettopp for å lære oss om hvordan vi enkelt kan velge riktige matvarer i hverdagen.

Vær kaloribevisst
Andersen oppfordrer oss til å være bevisst på antall kalorier vi putter i oss, samtidig som vi tenker på hva de består av.

- En voksen mann forbrenner ca 2 200 kalorier i døgnet. En kvinne 1 800 kalorier. En passelig stor pose chips (300g) inneholder 1 800 kalorier, en normal is 200 kalorier, en halvliter pils 180 kalorier. Det er kostholdsmatematikken.

- Spiser man mer enn dette i løpet av en dag, er faren for at du legger på deg stor, sier Camilla Andersen.

Få kontroll
På nettstedet Somebody kan du sjekke kalorier i alle matvarer, sammenligne, rangere og lage deg egen kostholdsdagbok, slik at du er sikker på at du ikke spiser for dårlig eller for mye i forhold til kroppens behov.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Se medlemstilbud på kostholdsklubben Somebody

(Kilde: Womanshealthmag.com)