Gå til sidens hovedinnhold

Eksperthjelp: Slik mister du vekt

Sjekk ernæringsfysiologens regler for vektreduksjon.

Høsten er her og det er på tide å ta grep. Ikke bare på skole og jobb, men også når det kommer til trening og helse.

Men trodde du at veien til en slank kropp besto av hard trening og lite mat, må du nok tro om igjen.

Få kontoroll over vekta med kaloritelling!

Dropp slankekur og intensivtrening
Camilla Andersen, ernæringsfysiolog, kostholdsekspert og gründer av kostholdstjenesten Somebody gjentar i det uendelige at man ikke trenger slankekurer og intensivtrening dersom man vil gå ned i vekt.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Slanker deg feit
Hun mener den eneste veien til en normal, sunn og slank kropp, og samtidig en stabil vekt, er et sunt og fornuftig kosthold i tillegg til bevegelse.

- Tyr man til slankekurer, i form av å spise kun utvalgte matvarer, eller pulverkurer, så slanker du deg bare feit. Du vil høyst sannsynlig ende opp med å gå opp de samme kiloene du tok av. Gjerne legge på deg noen ekstra kilo på toppen av de du hadde også, sier Camilla.

Tenk mengde
- Begrens mengdene, ikke kostholdet. Det handler om hvor mye og hvor ofte du spiser de enkelte matvarer, ikke at du må kutte ut alt som er «godt» for å gå ned i vekt.

Fokus på proteiner og grønt
- Tenk proteiner og grønt til hvert måltid. Gode kilder til proteiner er melkeprodukter (melk, yoghurt, ost), kjøtt, fisk, kylling og egg.

- Det er ikke vanskelig å få i seg nok proteiner, så du må ikke overfokusere – bare spise vanlig og variert. Med SomeBody kan du lett se hvordan du kan få i deg nok proteiner.

Grønt og grønt
- Vi spiser generelt for lite grønnsaker og for å komme opp i anbefalte mengder, er det også lurt å ha et innslag av grønnsaker til hvert måltid.

- En gulrot ved siden av eller etter måltidet, salat, agurk, tomat og/eller paprika på brødmaten, og gjerne salat til middagen.

- Lapskaus og wok er to enkle middager som også bidrar med mye grønnsaker. Grønnsaker har få kalorier, og er dermed også med på å holde kcal-inntaket nede for den som trenger det.

Frokosten forebygger
- Hopp for all del heller ikke over frokosten. Det gjør det bare vanskeligere å kontrollere matinntaket utover dagen og ikke minst kvelden. Har du et bevisst forhold til kostholdet ditt og planlegger måltidene, har du et mye bedre utgangspunkt for å forebygge overvekt eller gå ned i vekt.

En time trim
Camilla kan glede alle som har dårlig samvittighet for å ikke komme seg ofte nok på treningssenteret.

- Ha fokus på hverdagsbevegelse. Det å trene to timer på treningssenter i uken er ikke nok dersom du resten av tiden sitter stille i bil og på jobben. Sørg for minst en halv time bevegelse hver dag – 1 time om du er overvektig og vil ned i vekt.

kostholdstjenesten Somebody kan du lage deg en kostholdsplan, slik at du også har kontroll på kaloriinntaket. Du får beregnet ditt daglige kcal-behov og får en total oversikt over kcal, karbohydrater, proteiner og fett i alt du har spist, slik at du har full kontroll over hva du får i deg i forhold til ditt behov.

Består kostholdet ditt av for usunne produkter, kan du vha sammenligning og rangering finne sunnere alternativer, som vil hjelpe deg med å gå automatisk ned i vekt.

Klikk her for å lese mer på Somebody

Spar penger!
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris. Les mer her!

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere