Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Få bukt med overflødige kilo

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen anbefaler én ting til den som ønsker å kvitte seg med noen ekstra kilo.

Alle jakter på å spise sunt, men ernæringsfysiolog Camilla Andersen har det motsatte rådet til den som ønsker å få bukt med overflødige kilo.

- Start med å fjerne det usunne, sier Camilla. - Sjekk kaloriinnholdet i matvarer, bestem selv og ikke følg tilfeldige råd fra ukvalifiserte kostholdsbloggere.

Somebody.no: Når du vil ned i vekt!

Kaloriene som er problemet
- Jeg vet vi ernæringsfysiologer kan virke litt upresise når vi sier at man i et normalt kosthold får i seg de næringsstoffene man trenger, men det er sant, sier Camilla Andersen.

- De aller fleste får i seg de vitaminene og mineralene kroppen trenger. Det er kaloriene som er problemet.

Og hvor finner man kaloriene?

Unngå det usunne
- De fleste vet hva som er såkalt «usunt», men færre vet i hvilken grad boller, brus, kaker, pølse og is fyller opp kroppens kalorikonto.

- Det er en grense for mange kalorier kroppen greier å forbrenne og overskuddet blir satt på konto langs midjen eller andre steder. Jeg er overbevist om at hvis folk visste at èn muffins inneholder 25% av det kroppen greier å forbrenne, blir det lettere å la være å spise den.

Ditt kaloribehov
Men hvordan vet man hvor mange kalorier man skal ha i seg i løpet av en dag?

- Dagsbehovet av kalorier(kcal) for en stillesittende kvinne er ca 1800 - 2000, mens det for en mann ligger på 2300 - 2500, forklarer Camilla. - Merk at dette er veldig individuelt og avhenger blant annet av andel muskler og økt aktivitetsnivå.

- Med dette utganspunktet kan du videre fordele inntaket slik: 20 % av kcal til frokost, 20 % til lunsj, 30 % til middag, 20 % til kveldsmat og 10 % til mellommåltider, sier Camilla.

Kosthold = Bilkjøring
Camilla sammenligner kostholdet det med å lære å kjøre bil.

- Når du skal kjøre bil de første gangene og du synes det går for fort, så stopper du. Sånn er det med kostholdet også. Stopp og tenk deg om, før du fortsetter.

- Vi trenger kunnskap for å holde oss på veien. Det samme gjelder for å holde vekten på et nivå som ikke er ubehagelig, og i verste fall kan føre til sykdom.

Kostholdstjenesten SomeBody, har en oversikt over alle matvarer på markedet og Camilla Andersen understreker at det er spennende å sjekke næringsinnholdet i matvanene sine.

Hun er selv gründer av tjenesten, som hun startet i 2002, under slagordet: «Kunnskap er bedre enn kurer». Camilla ville gjøre noe med at nesten 9 av 10 som går på slankekur, legger på seg igjen. Resultatet ble SomeBody.no.

Daglig uvane
- Jeg vet ikke om menn er mer interessert i tall og tabeller enn vi kvinner, men jeg får mye mail fra menn som blir overrasket over hvor mange kalorier det er, i noe de nærmest har som en daglig uvane. Heldigvis er det lett å gjøre noe med disse uvanene, for de fleste av oss. Et eksempel er hvetebollene som mange nå dropper, når de fyller bensin og kaffe.

Ikke komplisert!
Mange tror kanskje at kosthold er vanskelig, men det hevder Camilla er en myte.

- Nei, det er en myte. De færreste har mange matvarer i kostholdet sitt. Det er raskt å sjekke status på vanene sine, og det er ikke alt som skal fjernes, heller.

- Det handler jo om mengde også. En litt mindre is, en litt sjeldnere sjokolade, en litt mer mettende middag enn en frossenpizza og så videre. I løpet av seks måneder, er du uten å stresse innehaver av et mye bedre kosthold, som kan omfatte alt du liker.

- Siden det er oss selv det gjelder, er det også lettere å bli motivert. Dette er et fint område å være selvopptatt på, smiler Camilla.


Kombiner kunnskap med matglede! Les mer om kostholdskalkulatoren Somebody her

Spar penger! Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris. Les mer her!