Nettavisen.no

Tjenester
(Crestock.com)

Gjesping gjør deg smartere

Les hvordan du kan bli mer våken og opplagt med bevisst gjesping.

Gjesping viser seg å ha en helt annen funksjon enn vi tidligere har trodd. Fremfor å signalisere at vi er trøtte bidrar gjespingen blandt annet til å kjøle ned hjernen, og holde oss våkne og opplagte.

Dette er allikevel bare toppen av isfjellet! Gjesping viser seg nemlig også å være en utmerket hjerneøvelse.

Lær hurtigere med smarte teknikker!

Her er 12 gode grunner til å gjespe:
1) Stimulerer årvåkenhet og konsentrasjon
2) Optimaliserer hjernens aktivitet og metabolisme
3) Forbedrer kognitiv funksjon
4) Forbedrer hukommelsen
5) Forbedrer bevissthet og innsikt
6) Reduserer stress
7) Kroppen blir mer avslappet
8) Forbedrer frivillig muskelkontroll
9) Forbedrer atletiske ferdigheter
10) Finjusterer følelse av tid
11) Øker empati og sosial bevissthet
12) Forbedrer glede og sensualitet

Noen av forskerne hevder til og med at gjesping vil få deg til å slappe av og bringe deg inn i en tilstand av årvåkenhet raskere enn noen annen meditasjons teknikk.

Studier av hjernen viser at gjesping aktiviserer en del av hjernen som kalles precuneus. Ifølge forskere, viser det seg at precuneus blandt annet spiller en sentral rolle innen bevissthet, selvrefleksjon, og forbedret hukommelse. Fysiologisk kjøler gjesping ned hjernen som gjør at den kan fungere bedre.

Prøv et gratis hjernetreningsspill!

Hvorfor er gjesping smittsomt?
Forskerne mener at den sosiale gjespingen har med beskyttelse å gjøre, da gjesping gjør oss årvåkne og oppmerksomme på faretegn i omgivelsene. Pussig nok viser studier at du ikke blir «smittet» når du puster gjennom nesen.

I motsetning til når vi puster gjennom munnen, bidrar nemlig det å puste med nesen til at hjernen stadig får tilsig av kjølig luft. Dersom du kjøler ned hodet med noe kaldt er du visstnok heller ikke i faresonen. De av forsøkspersonene som ble bedt om å holde en kjølepose på hodet ble nemlig heller ikke påvirket til å gjespe.

Prosessen med å gjespe aktiverer flere nevrokjemiske substanser, inkludert dopamin, som setter i gang en kjederaksjon av andre nevrokjemiske substanser. Resultatet er at områder i hjernen som bidrar til forbedret hukommelse, bevisst kontroll, temperaturregulering, glede, sensualitet og sosiale forhold, aktiveres.

Bevisst gjesping
Det er vanskelig å finne en annen aktivitet som påvirker så mange funksjoner i hjernen så positivt. Bevisst gjesping krever muligens litt trening og disiplin. Men alt du trenger å gjøre for å utløse det er å «late som» 6 eller 7 ganger, så vanskelig er det heller ikke.

Så, hva venter du på? Gjesp i vei med god samvittighet og gjør det gjerne til en vane også selv om du ehentlig ikke må gjespe. På denne måten kan du unne hjernen din en liten mirakelkur hver dag.

(Kilder: Andrew C. Gallup & Gordon G. Gallup, Jr. fra Universitetet i Albany, “How God Changes Your Brain: Breakthrough Findings from a Leading Neuroscientist” av Andrew Newberg MD & Mark Robert Waldman.)

Les også:
Vil du ha høyere IQ?
Slik blir du et huskegeni!
Slik lærer du spansk på rekordtid!