Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Hurtig ned i vekt

Sommeren er rett rundt hjørnet, så nå gjelder det å ha fokus på det viktigste.

Mange av oss drømmer om en fin kropp til sommeren, men våren går fort og er i tillegg full av unnskyldninger for å skeie ut (påske, bursdager, 17 mai, is (sesongen er jo her), vaffel på fotballkampen, grillkos, avslutninger etc.). Det gjør det igjen vanskelig å holde seg til sunn diett, og det oppsatte treningsprogrammet.

Sett opp ditt eget kostholdprogram!

Sparer kalorier
Trening og kosthold er de to grunnleggende faktorene for en sunn og flott kropp, men hvis man begynner å få dårlig tid, hva gjør man da?

Jada, begge deler er veldig viktig, men hvis du kan spare 100 kalorier på å velge en kyllingpølse fremfor en grillpølse, så sparer du deg samtidig for en halv time jogging eller 1 times spasertur.

Interessant!

Opp i opp
Så dersom man skal hurtig ned i vekt, vil det jo ikke hjelpe å trene, om man spiser usunt. Det vil jo rett og slett gå opp i opp!

Men hvis man derimot spiser sunt, vil man ikke bare spare kroppen for ekstra kalorier, men man vil også automatisk gå ned i vekt, fordi man tilfører kroppen mindre fett og sukker.

Trener man i tillegg til å spise sunt, så vil man jo gå ytterligere ned i vekt, med forbehold om rett trening. Man går jo ikke ned i vekt når man bygger muskler, for eksempel.

Hverdagsaktivitet
I tillegg er det viktig å huske på at hverdagsaktivitet er viktigere enn ordinær trening. En halv times gåtur hver dag, er viktigere enn tre timer trening hver uke, sier treningsekspertene.

Svøm med ungene, gå deg en tur på kvelden eller test ut rulleskøyter. Enhver aktivitet er bedre enn ingen aktivitet (= TV-titting)

Hvordan velge riktig?
Når du vil spise sunt, så er det viktig å ikke bare tro, men vite at du velger de rette produktene. Du kan finne ut det ved å lese bak på deklarasjonen på matvarene i butikken, sammenligne, og forsøke og finne den med minst fett og sukker. Du kan også benytte deg av andre verktøy, som nettbaserte matvarebaser, gjerne kombinert med kostholdsprogram.

Det beste med denne «metoden», i motsetning til ordinære slankekurer, er at du vil holde deg nede i vekt, så lenge du fortsetter å spise sunt. Selvfølgelig er det lov å skeie ut i ny og ne, men da må du også trene for å ta av de ekstra kiloene igjen.

Lag en kostholdsplan
Nettavisen har inngått et samarbeid med kostholdstjenesten Somebody , som er den eneste tjenesten i Norge med næringsinnholdet i 12 400 matvarer samlet i en base.

Her kan du søke opp dine favoritter, sammenligne og rangere matvarer, bytte ut de mest usunne med bedre alternativer og lage din egen kostholdsplan. I tillegg får du mange gode råd og tips fra ernæringseksperten.

Sett sammen en plan som ikke overstiger antall kalorier du skal ha i deg, så vil du raskt miste mange kilo. Et daglig kaloribehov for en stillesittende kvinne, er ca. 1800 mens det for en mann ligger på ca. 2200.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Se medlemstilbud på kostholdsklubben Somebody